9.9.09

Ordinadors i desordinats



Mare de Deú del Carme què hauré fet jo? Sembla que no em funciona l'ordinador, l'ordinador...

No entenc la raó per la qual a la resta de l'estat espanyol hi haurà ordinadors a 5è de primària i a casa nostra els tindrem a 1r d'ESO. Bé, de fet no entenc quina punyetera falta fan tants ordinadors per tot arreu. En això de la informatització de les escoles s'ha fet tanta demagògia que costa destriar el gra de la palla. Els ordinadors no serviran per a millorar l'ensenyament, seran una joguina més i d'aquí uns anys ja resultaran obsolets i potser no es renovaran de forma eficaç. De fet, qui sap amb quines maquinetes ens les haurem, d'aquí quatre, cinc anys. I pensar que vaig malgastar hores i hores de cursets antics aprenent basic, el logo de la tortuga i framework! Tot plegat donarà més feina als professors, els materials, la majoria, seran còpies suposadament interactives dels materials convencionals en paper que, per cert, han anat empitjorant amb els anys, a base de dibuixets i galindaines. Fa poc vaig veure un poble aragonès on mostraven, orgullosos, com havien acabat amb les pissarres de forma definitiva i tots els nens i nenes anaven amunt i avall amb el seu portàtil. L'ensenyament no es millora amb tanta maquineta, però suposo que hi haurà qui en treurà algun benefici econòmic, amb la venda i elaboració d'aquests nous materials, els pagui qui els pagui, al capdavall.

Per sort, ja m'he jubilat. Crec que era Ciceró qui va comentar, més o menys, en una ocasió:
quins temps aquests, els fills no obeeixen els pares i tothom escriu llibres... Els fills avui ja no obeeixen massa ni pares ni mestres i, a més d'escriure llibres, ara tots tenim portàtils i escrivim tota mena de coses que potser no llegeix ningú. Sisplau, retornem a la llibreta i a la pissarra, eren materials barats, reciclables i molt, molt eficaços. D'ordinadors, amb un o dos a cada aula, que funcionin bé, per tal de consultar la wikipèdia, el catàleg de la biblioteca, o xatejar amb els amics de l'escola de la competència, ja en tenim ben bé prou. Com en tantes iniciatives que s'han imposat a les escoles, malgrat les tímides veus crítiques dels profes afectats, passarà el de sempre: arrencada de cavall i aturada de ruc. I després, quan es facin estadístiques, els pobres mestres a rebre les garrotades... virtuals. De fet, allò de 'no em venguis la moto' s'hauria de substituir, en el sector educatiu per 'no em venguis l'ordinador'.

14 comentaris:

Allau ha dit...

Júlia, que no t'enteres, "reciclable" és cosa de dinosaures, la pissarra és "sostenible", "SOSTENIBLE"!!!!
Així no aniràs enlloc.

Júlia ha dit...

Ep, tens raó, Allau... i SOSTENIBLE!!!

Clidice ha dit...

Dona! entre poc i massa! :) el mal no són els portàtils, que podríem comparar amb la pissarreta de cera que duien els estudiants romans. Els ordinadors són el medi on es desenvolupen millor les noves generacions, i això no és dolent, senzillament: és.

Ara, una altra cosa és que amb portàtils potser (només potser), farem una tasca ecològica i l'estudiant estarà més per "la labor", i una altra cosa és que ho facin servir de cortina de fum. Sentint les notícies em venien ganes d'exclamar: "és clar! com no se'ns havia acudit a tots! el problema del rendiment als estudis és perquè no tenien ordinador!", que ens tracten a tots plegats de taradets.

Això i que, evidentment, les editorials, que hem de reconèixer que no s'hi maten gaire per millorar els llibres de text, han fet un escanejat dels llibres i, apa! avall que fa baixada!

Com tot en aquest nostre fantàstic país multicolor, que van saltant titelles ara i adès, només per amagar la misèria dels qui manen i del sistema. :(

Tanmateix, recordant els comentaris de la gent quan es va implementar l'EGB (que això és un sistema obsolet als EEUU, bla bla bla), res de nou sota el sol. ;P

Júlia ha dit...

Clídice, és que he vist ja tantes suposades innovacions i propostes a l'escola que no han servit per a res més que per fer emptijorar els resultats que he perdut la fe.

L'ordinador és, evidentment, un instrument útil avui. Una altra cosa és si a nivell de primària o dels primers cursos de secundària és imprescindible o servirà per a millorar res, no dic que no n'hi hagi d'haver sinó que no veig la necessitat de que en tingui tothom a classe. Em temo que tot plegat respon també a la classe de societat nou rica i consumista en què ens hem convertit.

Quan jo estudiava deien que el mestre havia de saber cantar, dibuixar i jugar. Els temps han canviat molt. En aparença. Però, s'aprendrà millor a llegir, escriure, comptar i pensar, amb tants ordinadors?

Dic tot això, però he estat molts anys coordinadora informàtica de l'escola i la més partidària de tot això de l'equip, sempre i quan la infraestructura fos bona, cosa que a moltes escoles no és així, tampoc.

La reforma de l'EGB dels setanta va ser la millor que s'ha fet fins ara, pero no es va fer com s'havia pensat en principi. Ara ja portem mil i una reformes i provatures.

Júlia ha dit...

Hi ha molts interessos editorials en tot això de renovar materials, no es fan llibres solids i revisats que durin anys.

lola ha dit...

Júlia, es pot dir més alt però no més clar. D'acord, d'acord amb el que dius, i gràcies per dir-ho.

Júlia ha dit...

Gràcies, Lola.

Júlia ha dit...

La meva experiència m'ha mostrat com la utilitat dels ordinadors a escola ha consistit en fer d'enciclopèdia, d'una manera més pràctica i ràpida, certament, i ajudar a passar en net treballs per decorar els passadissos. Moltes altres coses es poden fer sense ordinador, fins i tot de manera més ràpida i pràctica. I no em vull ficar amb les imatges predissenyades, una plaga bíblica.

poesiaula ha dit...

Hi ha dos temes que ara s'emporten els titulars informatius: els ordinadors pels alumnes, i la grip A.
No surt enlloc que estan reduïnt plantilles als centres escolars, que ens estan deixant els claustres amb recursos professionals sota mínims o molt limitats; és una realitat que a infantil, primària i secundària tindrà conseqüències d'un abast que ara per ara no som capaços de preveure, però que, indefectiblement, incidirà negativament al desenvolupament de les nostres tasques. Llàstima!

Júlia ha dit...

Tens tota la raó, Isabel, a més, m'agradaria fer un estudi aprofundit sobre com estan les escoles en general, el molt que costa que es pintin i repintin, que s'arreglin de vegades avaries modestes o que es munti una infraestructura elèctrica bona, amb endolls modernitzats, per no parlar del mobiliari.

En aquest context, tot això dels ordinadors fa riure.

Júlia ha dit...

Els projectes puntedu, per exemple, s'han frustrat en moltes escoles quan s'ha tret la mitja jornada que s'hi dedicava. Això sí, els ordinadors que van donar pel tema, allà estan, encara bo.

Xiruquero-kumbaià ha dit...

Potser a la propera campanya prometran una digital per a cada alumne, vés a saber.

F.Puigcarbó ha dit...

I no podrien regalar un TV de plasma als pares amb connexió a Gol TV?.
Aquí el que fa gracia és que es parla d'aixó i no de que s'ha reduit la plantilla de docents, i en fan més falta que mai. Mil cinc-cents a Ttot Catalunya - diuen -

Júlia ha dit...

Francesc, potser és veritat, però també m'he adonat que el nombre de mestres no va en relació directe amb la qualitat de l'ensenyament, moltes vegades, amb la mala organització actual. Un tema complicat. El que si fa és baixar les xifres de l'atur, ep.