4.4.20

AMISTATS UNA MICA PERILLOSES I NOIES DEL MEU TEMPS




Aquests dies, en obert, al Canal Paramount, es pot veure la sèrie italiana sobre la famosa tetralogia d'Elena Ferrante, una escriptora de la qual, malgrat moltes especulacions, no se'n sap la identitat. Aquests llibres han tingut un gran èxit i s'han traduït a un gran nombre d'idiomes entre els quals, el català. Jo els vaig conèixer i llegir, d'una tirada, gràcies a una bona amiga lletraferida. No voldria entrar en valoracions qualitatives però no es pot negar que tenen encant, misteri, i un munt d'elements d'aquells que fan lectors. Crec, així mateix, que han estat unes novel·les llegides per més dones que no pas homes. És clar que les dones llegeixen més, sobretot narrativa, per raons que podrien motivar un ampli debat. Els clubs de lectura, com tantes altres activitats culturals, compten així mateix amb un més gran nombre de participació femenina que no pas masculina.


Les protagonistes són dues nenes, complementàries, rivals, diferents. La narració se situa a Itàlia, a la zona de Nàpols, durant els anys cinquanta. Aquestes nenes son tot just una mica més grans que no pas jo i per això m'he identificat força amb algunes situacions. Aquells barris italians, recreats per a la sèrie, no són tan diferents del Poble-sec de la meva infantesa. Les novel·les les acompanyen des que tenen vuit o nou anys fins a l'actualitat, gairebé, quan ja han complert els seixanta. La sèrie segueix força fidelment l'obra original però, com sol passar sempre, probablement no respondrà del tot al nostre imaginari lector. Els llibres son diferents per a cadascú però el cinema, la televisió, ens donen les coses fetes. Per això potser és millor gaudir de la sèrie sense esperar veure el llibre. La producció televisiva, amb un munt de bons actors i actrius, molt poc coneguts, ha accentuat la foscor i la sordidesa, una tendència que també percebo en determinat cinema català quan es tracta de reflectir temps com ara la postguerra. 

Les novel·les tenen elements una mica fulletinescos, ho admeto, el que passa és que estan molt ben travats. Pel meu gust els dos primers llibres son millors que els darrers. Les novel·les han generat, a més, una obra de teatre de més de cinc hores que no sé si en algun moment podrem veure per aquí. En tot cas, aquests llibres s'han convertit en una mena de clàssic del nostre temps i em pregunto si unes històries semblants i tan llargues trobarien, per aquí, editor i difusió. Malgrat les valoracions que en puguem fer és aquesta una molt bona sèrie, s'agraeix que es passi en obert, i resulta un consol poder-ne gaudir aquests dies de confinament. Intento no mirar més d'un capítol o dos per dia. Espero que ens la passin seguida i sencera i que no ens deixin amb l'ai al cor, vaja. De tota manera, per motius que no explicaré, una mica amb l'ai al cor, al final, t'hi quedes.

2 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

Els folletons tampoc són tan dolents, clar que jo vaig crèixer escoltant Ama Rosa per la Radio. Ferrante té prou nomenada, encara que haig de confessar que no he llegit res d'ella.

Júlia ha dit...

Ningú no sap qui és, en realitat, aquesta autora. Pots recuperar la sèrie per Paramount, de fet la primera part (son quatre llibres, de moment han passat els dos primers en vuit capítols). Jo no tinc res en contra dels arguments fulletinescos si estan ben escrits, n'hi ha un munt, per cert. Moltes grans novel·les son fulletons ben escrits. Ferrante té altres llibres però aquesta sèrie narrativa és la més famosa i coneguda.