Dalí, la seva dona, Gala, i tot el seu
univers, em desvetllen sentiments contradictoris lligats al tema de la valoració econòmica de l'art i del negoci i espectacle en el qual se sol convertir tot plegat. Però el fet és que l’interès pel
pintor, per la seva vida, la seva obra i la seva esposa no paren de créixer.
Gala ha estat un enigma, una dama poc simpàtica però imprescindible, de la qual
en sabem molt i molt poc a la vegada. Sílvia Munt i Ventura Pons ens han
apropat en el documental i el cinema al context de la parella, en el qual
s’afegeix molta gent interessant com ara Éluard, el primer marit de Gala, o
Anna Maria, la germana del pintor, una altra dona envoltada de misteri.
El MNAC i la Fundació Gala Dalí ens
acosten una mica més a un personatge que va esdevenir, des d’una certa
penombra, una figura clau en la vida del pintor i en la de molts més artistes. Hi vaig anar perquè acostumo a no perdre'm cap temporal del MNAC però sense un gran interès pel personatge i en vaig sortir una mica fascinada per Gala, la seva vida i el seu entorn, Dalí inclòs, és clar. Tant és així que a la llibreria del museu ja em vaig comprar una biografia, relativament breu, escrita per Monika Zgustova sobre aquesta dona enigmàtica, La intrusa.
S’ha especulat i escrit a bastament sobre la personalitat de Gala, sobre el seu tarannà, la seva relació amb els homes i la seva cobdícia, fruit d’una por constant a empobrir-se o restar abandonada. Per la seva vida van passar homes brillants, com el mateix Dalí, amb alguns dels quals la relació sembla gairebé maternal però, també, de mànager comercial, fins i tot. Va ser una mussa d’artistes? En tot cas ho va ser de forma poc habitual i molt lliure. Ens queden notes biogràfiques que ens poden acostar a la seva realitat però no sempre l’autobiografia és fidel a la veritat.
L’origen familiar de Gala i el context cultural en el qual viu de petita i de jove donen pistes per a incidir en el seu tarannà però no ens expliquen del tot la fascinació exercida per una dona que no respon a un cànon de bellesa ortodox. Pintada, descrita, dibuixada i retratada, Gala se’ns mostra sempre disfressada, d’alguna manera. O surrealista. Sembla que vegi els homes com a éssers a qui cal protegir i deixar destacar. Assumeix un paper secundari que li permet controlar i intervenir de forma directa en coses com ara la venda i promoció de l’obra de Dalí.
De fet, sobre la seva personalitat trobem opinions contradictòries: violenta, amable, discreta, exhibicionista, irritant. És possible que tots aquests aspectes responguin al seu propi interès, a la seva necessitat de donar, en cada moment, una determinada imatge pública. Per poder promocionar millor l’obra de Dalí calia restar en un segon terme. Les fotografies que trobem en el llibre mencionat ens mostren l’evolució soferta per Gala des de la seva joventut, on encara hi podem copsar una certa espontaneïtat, fins als seus darrers anys, quan controla del tot la seva imatge pública. El castell de Púbol, un regal de Dalí per tal que comptés amb un espai propi, és també una mena d’escenificació, de fet no hi residia de forma permanent.
La imatge de Gala, repetida en tants quadres i fotografies, ens sorprèn pel seu
atractiu i la seva mirada, tot i que ens trobem davant d’una bellesa gens
convencional. En aquesta interessant
exposició podem fer un recorregut autobiogràfic que ens acosta a la vida i les
relacions d’aquest dama, molt més que una mussa convencional, i podem
contemplar de prop un conjunt molt rellevant de l’obra daliniana, així com pintures, dibuixos, fotografies i textos de gent com Max Ernst, Picasso, Man
Ray o Brassaï.
I, encara més, hi trobem un munt
d’objectes surrealistes, cartes, postals, vestits i tota mena de coses
sorprenents. Tot plegat ens mostra una Gala amb una gran personalitat, que tot
i no passar mai desapercebuda intenta romandre en un segon pla en el qual,
potser, té més poder que no pas si intentés assolir la primera fila amb una
producció pròpia, literària o artística. S’ha escrit molt sobre els Dalí, sobre
Gala, llibres, biografies, articles d’opinió a l’entorn d’aspectes com ara la
seva particular relació o la seva vida sexual. Aquesta exposició fa que en
sortim amb la sensació de què mai no podrem copsar la realitat d’un
personatge polièdric ple de matisos i que es va amagar rere màscares diverses,
i això és un mèrit. Més enllà de la mussa, del suport gairebé maternal del
pintor, de la dona cobdiciosa i emprenedora, continua existint un enigma que no
aconseguim esbrinar del tot.
Fins i tot aquells que, com jo mateixa,
defugin amb certes reserves la teatralitat elaborada per Gala a l’entorn del
pintor i sentin, d’entrada, un cert rebuig instintiu per ella, aquesta
exposició i la dona que es troba en l’eix de la mostra del MNAC acabaran per
seduir-nos. El MNAC continua amb la seva política cultural d’oferir-nos
exposicions temporals d’una gran categoria. Tant és així que pel setembre hi tornaré (l'exposició dura fins a mitjans d'octubre).
5 comentaris:
De ella recuerdo algún comentario de una persona muy experta en el surrealismo, Manolo Reguera, que fue quien me introdujo en el mundo del arte. No quedaba bien parada, pero he de decir que desconozco totalmente la obra de Gala y que por lo tanto no puedo opinar.
Gracias
Ens acostes el contingut i el sentit de l'exposició sobre la musa que, de tan sofisticada i transformada no sabem si va ser ben bé ella mateixa: en tot cas, Dalí la va fer superdona i immortal.
Una abraçada.
Miquel, no té 'obra pròpia', ella és la seva pròpia obra, si vas al MNAC t'agradarà.
Olga, es retroalimentaven, potser Dalí no hagués estat el mateix sense ella, una dona complicada i interessant.
Ok ¡¡¡ Et faré cas. M´interesa
Petonás ¡
salut
Publica un comentari a l'entrada