Quan jo era joveneta, els nois i noies una mica més grans que jo presumien en ocasions d’anar a veure pel·lícules suposadament agosarades. Una de les pel·lícules que va marcar època va ser ‘L’escapada’, Il sorpasso, al ritme de la música de la qual vam moure l'esquelet adolescent durant moltes tardes de diumenge de les d’aleshores, en aquelles festes particulars habituals entre amics.
Jo vaig veure per primera vegada la pel·lícula ja de gran, a la filmoteca. La vaig trobar immensa. També, uns quants anys després, va tenir un gran èxit una altra pel·lícula del mateix director, ‘Profumo di donna’, de la qual es va fer al cap del temps un remake americà prou digne, però que no va fer oblidar l'original italià, amb un Gassmann genial, com sempre.
El director d’aquelles dues pel·lícules i de moltes més, Dino Risi, ha mort recentment, el 7 de juny i em sembla que no se n’ha parlat excessivament, molta gent jove gairebé el desconeix. Malgrat que va estar en actiu fins fa quatre o cinc anys, només cal donar un repàs a la seva filmografia per esbrinar tot el que no hem arribat a poder contemplar del director. Arriba poc cinema francès, poc cinema italià i el mateix es pot dir de la música popular. Hem passat, com va ironitzar una vegada Riba, crec que parlant amb Unamuno, ‘directament a l’anglès’.
De tant en tant arriba alguna cosa i si la promoció és acurada i donen temps per a què funcioni el boca-orella, la cosa encara va força bé. La comèdia italiana té hereus interessants dels antics actors i molts dels joves d'aleshores encara belluguen. El mateix es pot dir, però, fins i tot, de moltes pel·lícules de la pell de brau, catalanes i castellanes. N’hi ha que ni tan sols no arriben al cinema convencional i s’han de conformar amb la televisió, com ara una versió força bona de Solitud de Romà Guardiet de principis dels noranta, per posar el primer exemple que em ve al cap.
Hi ha la tele, però sembla que es complauen en refregir-nos els mateixos títols una i altra vegada, amb tants anuncis pel mig que ja no saps què estàs mirant, poques vegades es recuperen pel·lícules com les que he mencionat i si les passen acostuma a ser en horari una mica surrealista i desavinent. La BTV encara ens dóna alguna sorpresa, les coses com són.
Mentre crec que a L’escapada (guardacomedondolo, guardacomedondolo...) no li ha passat l’arròs, a alguns èxits d’altres temps com ara aquella de Un hombre y una mujer (dabadabadà, dabadabadà), que per cert van passar fa pocs dies, els anys les han situat en el no-res. En la meva època jove es valoraven molt les escenes eròtiques, que ara fan riure, i recordo que al despatx on treballava aleshores es va estar discutint molta estona sobre si l’escena de llit entre Trintignant i Aimée s’havia fet -o no- col·locant un llençol protector entre el senyor i la senyora.
-Sí, sí, però alguna cosa deuen notar... –va fer una companya, molt enfadada a causa de l’agosarament cinèfil que ja clarejava en la nostra reprimida societat i que anunciava la davallada irreparable dels bons costums d'abans.
Per cert, ara mateix, aquesta tarda, mentre planxava amb gran afició, veia per enèsima vegada el poema pedagògic aquest del Sidney Poitier aconseguint educar una colla de brètols. A mi aquestes metodologies didàctiques que als actors, quan fan de mestres, els van tan bé mai no m'han funcionat, però, és clar, no tinc la planta d'aquest senyor ni la seva mirada penetrant i una mica maliciosa. Poitier ja és un iaio de vuitanta anys, per cert, amb una colla de filles molt maques, algunes de les quals també fan cinema. El cinema de profes excel·lents i incompresos sempre ha estat un gènere recurrent. Quan a algú del meu temps, de jove, li preguntaven si es casaria amb un negre, normalment responia:
-Home, si fos en Sidney Poitier...
I és que el color no fa la cosa, hi ha elements estètics de molt més pes, a la vida.
M’hauria agradat més poder veure L’escapada, aquesta tarda, m’hauria sortit millor l’activitat de planxa domèstica a ritme de twist en italià. No me la passaran, en homenatge al director traspassat? Sisplau, si algú té influència...
Jo vaig veure per primera vegada la pel·lícula ja de gran, a la filmoteca. La vaig trobar immensa. També, uns quants anys després, va tenir un gran èxit una altra pel·lícula del mateix director, ‘Profumo di donna’, de la qual es va fer al cap del temps un remake americà prou digne, però que no va fer oblidar l'original italià, amb un Gassmann genial, com sempre.
El director d’aquelles dues pel·lícules i de moltes més, Dino Risi, ha mort recentment, el 7 de juny i em sembla que no se n’ha parlat excessivament, molta gent jove gairebé el desconeix. Malgrat que va estar en actiu fins fa quatre o cinc anys, només cal donar un repàs a la seva filmografia per esbrinar tot el que no hem arribat a poder contemplar del director. Arriba poc cinema francès, poc cinema italià i el mateix es pot dir de la música popular. Hem passat, com va ironitzar una vegada Riba, crec que parlant amb Unamuno, ‘directament a l’anglès’.
De tant en tant arriba alguna cosa i si la promoció és acurada i donen temps per a què funcioni el boca-orella, la cosa encara va força bé. La comèdia italiana té hereus interessants dels antics actors i molts dels joves d'aleshores encara belluguen. El mateix es pot dir, però, fins i tot, de moltes pel·lícules de la pell de brau, catalanes i castellanes. N’hi ha que ni tan sols no arriben al cinema convencional i s’han de conformar amb la televisió, com ara una versió força bona de Solitud de Romà Guardiet de principis dels noranta, per posar el primer exemple que em ve al cap.
Hi ha la tele, però sembla que es complauen en refregir-nos els mateixos títols una i altra vegada, amb tants anuncis pel mig que ja no saps què estàs mirant, poques vegades es recuperen pel·lícules com les que he mencionat i si les passen acostuma a ser en horari una mica surrealista i desavinent. La BTV encara ens dóna alguna sorpresa, les coses com són.
Mentre crec que a L’escapada (guardacomedondolo, guardacomedondolo...) no li ha passat l’arròs, a alguns èxits d’altres temps com ara aquella de Un hombre y una mujer (dabadabadà, dabadabadà), que per cert van passar fa pocs dies, els anys les han situat en el no-res. En la meva època jove es valoraven molt les escenes eròtiques, que ara fan riure, i recordo que al despatx on treballava aleshores es va estar discutint molta estona sobre si l’escena de llit entre Trintignant i Aimée s’havia fet -o no- col·locant un llençol protector entre el senyor i la senyora.
-Sí, sí, però alguna cosa deuen notar... –va fer una companya, molt enfadada a causa de l’agosarament cinèfil que ja clarejava en la nostra reprimida societat i que anunciava la davallada irreparable dels bons costums d'abans.
Per cert, ara mateix, aquesta tarda, mentre planxava amb gran afició, veia per enèsima vegada el poema pedagògic aquest del Sidney Poitier aconseguint educar una colla de brètols. A mi aquestes metodologies didàctiques que als actors, quan fan de mestres, els van tan bé mai no m'han funcionat, però, és clar, no tinc la planta d'aquest senyor ni la seva mirada penetrant i una mica maliciosa. Poitier ja és un iaio de vuitanta anys, per cert, amb una colla de filles molt maques, algunes de les quals també fan cinema. El cinema de profes excel·lents i incompresos sempre ha estat un gènere recurrent. Quan a algú del meu temps, de jove, li preguntaven si es casaria amb un negre, normalment responia:
-Home, si fos en Sidney Poitier...
I és que el color no fa la cosa, hi ha elements estètics de molt més pes, a la vida.
M’hauria agradat més poder veure L’escapada, aquesta tarda, m’hauria sortit millor l’activitat de planxa domèstica a ritme de twist en italià. No me la passaran, en homenatge al director traspassat? Sisplau, si algú té influència...
Traducció al castellà: Caracteres Ocultos
9 comentaris:
Crec recordar que també fou el director d'aquella bona pel.lícula amb l'Alberto Sordi: "Todos a Casa".
Doncs sí, Luis, també, però les que m'han deixat més empremta
han estat les dues que menciono.
Per cert, va iniciar el seu èxit per allà els cinquanta amb aquelles de 'Pan, amor y...'.
Sordi, quin gran actor. Encara no fa massa el recordava perquè a un llibre d'evocacions de personatges entrevistats que ha publicat Angel Casas hi surt ell! M'estic espantant, amb tantes desaparicions, és que no s'escapa ningú, òndia. I amb ells la història dels que ja ens fem grans, perquè els joves tenen un altre imaginari col·lectiu, és clar.
és curiós, llegint el post he recordat l'escena final de la peli, concretament el tros que el nen que va al darrere del motocarro i els saluda. Per cert, un hombre i una mujer em sembla que era del Claude Lelouch i era molt tobeta quan la varen estrenar, malgrat és cert que va tenir molt d'exit.
Va tenir èxit, Francesc, perquè era, com deien aleshores 'molt forta', però el guió és fluixet, encara que els actors fan el que poden, ep.
La diferència entre La escapada i Un hombre y una mujer és que la primera aguanta el pes i el pas del temps, la segona no; tanmateix, la segona, en el seu moment era forta i va tenir l'èxit.
Diga'm ignorant però no coneixia res d'aquest senyor!
L'escapada, en el seu temps, anterior a l'altra, també va tenir molt d'èxit, Ramon. En això de les modes i el temps hi ha coses curioses, canvíem de gustos, hi ha coses que 'perden' i coses que 'guanyen', tot és força relatiu, ja que al capdavall depèn del tarannà dels homes i dones del present.
Deric, es nota que ets jove. Aquesta mena de culturetes populars és el que fa que una tingui ganes de comentar coses amb la seva penya d'edat, de tant en tant.
Bé, si per la filmoteca te'n fan alguna, del director, ja saps el que et toca...
Publica un comentari a l'entrada