Las herederas és una de les poques mostres de cinema provinent d’un
país, Paraguay, del qual, en general, crec que sabem poca cosa. Marcelo
Martinessi, director, guionista i muntador, que s’estrena en el llargmetratge
amb aquesta interessant pel·lícula, ha manifestat en alguna entrevista que tot
i haver nascut i crescut a la capital del país, Asunción, sempre ha sentit respecte a
la ciutat una estranya sensació, com d’estar en una mena de ciutat-presó. I
aquest sentiment no prové tan sols del llarg govern dictatorial sinó d’unes
maneres de fer, relacionades amb la violència, la discriminació i els prejudicis,
compartides per una societat complexa que no tenia massa ganes de canviar. La
vida, en aquestes situacions, i crec que podem establir alguns paral·lelismes
amb la nostra història recent, segons Martinessi, es mou entre el desig i la repressió.
El director podia haver explicat
la mateixa història, de fet, l’esquema de fons ens és prou familiar, a través d’un
matrimoni convencional i heterosexual, però ha triat una parella lesbiana,
probablement per evidenciar que no tot és tan ortodox com pot semblar a primera
vista, en el seu país. Chela i Chiquita, interpretades per dues actrius
provinents del món teatral, Ana Brun i Margarita Irún, son dues dones de classe
benestant en decadència, a les portes de la vellesa. Viuen juntes des de fa molts anys i tenen el
seu mon de dones, en un país que on tot sembla poca cosa més que un decorat polsós. Un tema de
frau i estafes que no s’acaba d’aclarir del tot fa que Chiquita hagi d’estar un
temps a la presó. Per tal d’apaivagar les conseqüències cal vendre mobles,
quadres i vaixelles, el poc que resta d’uns temps millors, cosa que perjudica,
sobretot, a Chela, ja que la gran majoria de bens provenen de la seva família.
Sola i trista, Chela es troba amb una feina inesperada, fer
de xofer d’una seva veïna, tan decadent com ella, però en millor situació, que
es reuneix amb una colla de velles de la seva classe social per xerrar i jugar a
cartes. Aquesta activitat, quan, de fet, era Chiquita qui acostumava a conduir,
li proporciona diners i un mitjà, ni que sigui precari, de guanyar-se la vida
per primera vegada i fa que conegui una dona més jove, Angy, filla d'una de les dones grans, molt xerraire i extravertida, l'amistat de la qual la trasbalsarà força.
Las herederas és
una pel·lícula on es parla poc i s’escolten, a tot estirar, confuses converses entre murmuris.
Si a això hi afegim la dificultat que comporta acostumar-nos a un accent llatí
que ens és menys familiar que d’altres és possible que en algun moment sembli
que ens perdem una mica en aquesta història aparentment senzilla.
Tot s'esdevé enmig de
silencis, de música, en la penombra, en el sí d'una escenografia d'interiors arnada i esquerdada. Ana Brun, extraordinària, ho diu tot amb la mirada. De l’escenari
decadent de la casa de la parella passem a una d’aquestes presons atrotinades i
desorganitzades, de tants països semblants. La narració no segueix tant a l’altra
protagonista, Chiquita, que resta en un paper més secundari però rellevant.
Paraguay ha estat un país on el
cinema s’ha desenvolupat tard, tot just fa tres o quatre anys que es va
redactar una llei sobre cinema i es va crear la primera institució
cinematogràfica. Això no vol pas dir, però, que el cinema, allà, no existís. Les herederas és una pel·lícula força
madura comptant amb què és tracta del primer llargmetratge de Martinessi. Aconsegueix donar
una dimensió universal a una situació concreta en la qual convergeixen moltes
coses, el pas del temps, la decadència, l’aïllament, i aquesta presa de
consciència de la protagonista quan ha d’entomar la solitud i relacionar-se amb
gent diferent.
Les herederas ha aconseguit
alguns premis europeus i ha estat molt ben acollida, fins i tot ha generat una
certa polèmica al seu país en tractar de forma distesa i amb tota naturalitat una relació lèsbica
en la qual, això sí, es reprodueix el
tòpic recurrent de què en tota parella hi ha algú que decideix i algú que pren
una actitud més passiva i resignada. O potser no sigui ben bé un tòpic, sinó una realitat, qui sap.
És aquesta una pel·lícula de dones, els homes surten de passada, com formant part de l'atrezzo, es parla d'ells, però sense excessos i més aviat de forma crítica o frívola. Hi ha un personatge, una altra dona, la serventa, ple així mateix de matisos, una mena de suport comprensiu en la foscor. La música té el seu paper i acompanya els llargs silencis narratius. No estic del tot d'acord amb algunes lloances una mica hiperbòliques que ha rebut Las herederas, però el cert és que la pel·lícula és d'aquestes que no deixen indiferent i aconsegueix, malgrat un cert bri d'esperança en el final, una mica apressat, que ens amari una mena de melangia poètica en sortir del cinema.
6 comentaris:
La crítica en general la deixa prou bé, encara que falta la de Boyero que no sé perquè és crític de cinema, no li agrada quasi cap pel·lícula. I a aquesta senyora que no se qui és, tampoc li ha agradat:
Bélgica - Bénédicte Prot - Cineuropa: "Se ve debilitada por su propia forma (...) Es difícil que conmueva al espectador"
Com deia un: hay gente pa too...
Cada vegada llegeixo menys crítiques, Francesc, en tot cas ho faig després de veure les pel·lícules, o les obres de teatre, o llegir els llibres, hi ha molts interessos al darrere de les crítiques del que sigui. Vulgui o no, saber de tot plegat abans, em condiciona una mica.
Con muchas películas sucede lo que con algunas personas. Que con el tráiler es suficiente.
Discrepo Chiloé, los tràilers, en personas i películas, suelen ser bastante engañosos, incluso prefiero no verlos antes, aunque a veces resulta imposible, los pasan en los cines.
Me acerca a esa conclusión la falta de imaginación y el uso y abuso de tópicos y lugares comunes mentales para rellenar huecos y ahogar el cerebro en muchos contextos. Puede que solo diga tonterías. Pero...
Chiloé, cuando eres joven o niño todo suena a nuevo. Después caes en que todo el mundo copia o se inspira a fondo en algo anterior, otro tema es si lo hacen bien o mal. Eso pasa en cine, en literatura, en música... Incuso a veces existen extrañas coincidencias temáticas que pueden parecer casuales pero que quizás tengan un sentido considerando que las personas nos parecemos mucho más entre nosotros de lo que estamos dispuestos a admitir.
Publica un comentari a l'entrada