26.3.19

VAGA DE TRES DIES A VIQUIPÈDIA






Si aquests dies heu fet alguna consulta a Viquipèdia us hauran sortit unes informacions sobre els perills en els quals es mouen els drets d'autor. Avui, 26 de març, es votarà una llei al Parlament Europeu i s'imposaran noves exigències de llicenciament en llocs web que recullen i organitzen les notícies. S'obligarà a les plataformes a cercar proactivament els continguts que s'incorporin a la seva web i bloca les càrregues de contingut que potencialment tinguin drets d'autor.

Sembla que alguns articles poden afectar la llibertat d'expressió i participació. Viquipèdia no està afectada directament per aquestes normes però se solidaritza amb la resta d'Internet ja que aquests articles afeblirien el servei. Viquipèdia demana que cerquem quin és el nostre representant al Parlament Europeu per tal de demanar-li que no doni suport a aquests articles.

No sóc experta en aquests temes i no sé explicar millor de què  va tot. El que em sorprèn és la poca informació ben comentada, a nivell  de la gent inexperta com jo mateixa, que he trobat per les xarxes o que, per exemple, no n'hagin dit res per la nostra televisió, al menys en els informatius, que jo sàpiga. Wikipedia funciona amb normalitat, però m'imagino que si és una norma general afectarà tothom. 

Tampoc no m'estranya que, d'alguna manera, com diuen els castellans, es vulguin posar portes al camp. Un dels recursos recurrents dels experts en tot, que proliferen com els bolets quan plou, és fer-nos por amb el tema de la seguretat, ja que, això sí, pels mitjans convencionals sovint ens insisteixen en els perills de les xarxes i tot això, amb consells que vull creure ben intencionats, però... ves a saber.

Tampoc en els blocs que segueixo, de moment, he llegit cap comentari sobre la iniciativa presa per Viquipèdia, no sé si això d'escriure a l'Eurodiputat corresponent pot ser efectiu o no, en tot cas em temo que si no es promou més a fons la demanda la cosa no passi d'anècdota. O potser estic equivocada.

Alguns diaris han informat una mica sobre el tema però, si realment és greu, crec que caldria un debat més a fons. Admeto que em moc en la zona de comfort dels usuaris poc informats, la veritat, però encara em sorprèn, hores d'ara, la llibertat -segons alguns, perillosa- en la qual ens movem pel mon virtual. De moment, ara i aquí.


4 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

Ho vaig veure també al Nacional, pero no acabo de saber de que va tot aixó, es com l'avís que surt a Blogger que el 31 de març desapareix Google+, de moment ja m'he passat la meva identitat a Blogger, pero no he fet copies, que es veu s'han de fer abans del 31-3.

Júlia ha dit...

Francesc, tant que ens informen de tot i d'això, res de res. Si em fan desaparèixer ja ressuscitaré.

Tot Barcelona ha dit...

No tengo idea de como se hace
Tranquil
salut

Júlia ha dit...

Es veu que ja s'han aprovat aquests articles polèmics, veurem com va