12.7.20

LA IMPOSSIBILITAT DE TORNAR ENRERA

La última noche (2002) - Filmaffinity

No havia vist, fins ara, aquesta pel·lícula de Spike Like, sobre un llibre de David Benioff. És una historia incòmoda i dura, ens explica les darreres hores de llibertat d'un home, un traficant de drogues, que ha d'ingressar a la presó durant set anys. És de l'any 2002, ja ha passat força temps des de la seva estrena i no ha perdut força ni grapa, tot i que per la xarxa es poden trobar opinions per a tots els gustos, des de qui la considera la millor del director fins a qui opina que es pesadeta i que tan sols se'n poden salvar alguns fragments interessants.

La pel·lícula compta amb Edward Norton, un actor que m'agrada molt, acomboiat pel malaguanyat Seymour Hoffman i Barry Pepper, un altre gran actor menys valorat del que mereix, i que roba totes les escenes on surt. Aquests actors interpreten tres amics de l'escola que han triat camins molt diferents, a la vida, però que han conservat uns lligams sòlids al llarg del temps. Pepper es un broker que es guanya bé la vida i Seymour Hoffman un professor tímid i reprimit. Un paper que, pel meu gust, és el més fluix del conjunt i en el qual no sé si l'actor s'hi trobava gaire còmode, tot plegat fa que aquest personatge sigui el menys convincent. Les dones de la pel·lícula no aconsegueixen anar més enllà de fer un paper decoratiu tot i que Rosario Dawson, la noia del protagonista, s'esforça per donar matisos al seu personatge.

La pel·lícula fa algunes picades d'ullet a d'altres pel·lícules de culte, esdevé un cant d'amor complicat a la ciutat de Nova York, sobretot a través d'un llarg monòleg interior del protagonista, en el qual abomina de la ciutat i dels seus diversos i tòpics habitants, enmig de la seva desesperació pels canvis que l'esperen. Aquest fragment va ser objecte de polèmica sobre la seva presència a la pel·lícula, ja que és molt llarg i inclou un munt de vegades, diuen que més de quaranta, però jo no les he comptat, la paraula fuck, jo crec que va ser un encert mantenir-lo. L'home té un pare amb qui es retroba i que, de fet, té certa responsabilitat en la deriva del fill, en quedar-se vidu de forma prematura i tenir problemes de diners, arranjats gràcies a les activitats delictives del xicot. 

Potser aquesta història familiar cau en el tòpic del mal camí a causa de les circumstàncies, però la narració té l'encert de no aprofundir en aquests consideracions i compta amb el contrapès del personatge de Pepper qui, malgrat sentir molt el que li ha passat al seu amic, no pot deixar d'admetre que no feia coses bones i que guanyava diners d'origen dubtós. Mentre rajava l'aixeta, per dir-ho així, persones properes, com ara la xicota del noi, no es feien massa preguntes. L'ambigüitat moral sura durant tota la història i plana per damunt de tots els personatges, amb més o menys subtilesa.

Malgrat no entrar de forma excessiva en consideracions ètiques, aquestes hi son. Al capdavall el noi va tenir mala sort, tenia la intenció de deixar-ho, una intenció ajornada de forma arriscada, la cosa va acabar malament però podia haver acabat bé. La pel·licula inquieta però la violència no és excessiva, considerant el context. Una fotografia excel·lent, una bona música i una bona història, potser en algun moment una mica confusa, a l'hora d'evocar el passat o d'incidir en impossibles somnis de futur, conformen una bona pel·lícula, esquitxada de moments absolutament poètics, que es pot trobar a diferents plataformes, sense problemes, tot i que en alguns moments enyoris la pantalla gran, de forma inevitable. 

4 comentaris:

Allau ha dit...

Ara que estic en ple procés de recuperar Spike Lee, la buscaré, sona molt bé.

Júlia ha dit...

Jo tinc un movistar modest i me la vaig ensopegar per casualitat, cada dia en trobo una d'interessant que ni em 'sonava'.

nou Can Josep... ha tornat! ha dit...

Jo, quina casualitat? -suposo que no, que com tu volia fer comentaris de cinema al meu blog- i em volia goitar "my fair Lady". Però em demanen una tarja de crèdit que no tinc... o sigui que "a dos veles" (i he vingut cap aquí).

Volia dir, parlo per experiència, que la combinació de personatges barrejats amb consumidors de drogues es fa molt difícil en segons quins ambients. Per exemple la considero molt més probable a ciutat (que un venedor/consumidor de drogues guardi amistat amb companys de classe que no han caigut al món de la droga) que no pas a pagès o en un ambient rural.

Jo trobaria la resposta en que no tenen perquè trobar-se (de nits) aquests personatges i perquè de fet només a ciutat es retorna als orígens... proposo que a pagès s'opti per menjar-se les cireres i vendre la fusta del ciderer abans que fugir per tornar (al cap dels anys)

Què ho fa? No li sabria dir... potser la gent a més de urbana és més culturitzada i no se'n fot tant de tot i tothom (i tant penso que la paraula és GROTESCAMENT)

De totes maneres i penso que ARREU, el món de la droga és prou enganxifós i trist com perquè un es mantingui al marge de les experiències sovint desesperades dels seus "clients" i és molt típic de plantejar (potser si un se'n mantingués al marge de bon començament i molt professionalment) de vendre drogues sense acabar consumint-ne (fins i tot la mateixa que es ven) i el que esdevé superior: no consumir tu la que tens per vendre. Cregui'm que un cop a dins és molt llaminera i es fa difícil de comerciar-hi si no és "a l'instant" i en moments de sobrietat previs al inici periòdic del consum.

Potser abans que no hi havia mòbils i ubicacions i tal. Proposo.

Francesc Puigcarbó ha dit...

Ostres, no em sona de res aquesta pel·lícula. L'hauré de buscar.