20.7.20

LLARGS I CÀLIDS ESTIUS RECORDATS AMB TENDRESA

Película El largo y cálido verano - crítica El largo y cálido verano

Tornar als llocs recordats pot ser que decebi o desenganyi, i el mateix passa, en molts casos, en tornar a veure pel·lícules que havien esdevingut mítiques en el nostre record. Un d'aquests grans mites, lligat a la meva joventut, era El largo y calido verano. Ahir la vaig tornar a veure i em va decebre, per molts motius. Les escenes que trobava fortes més aviat feien riure, Paul Newman em va semblar menys guapo i Welles, menys magistral. I el final, feliç per a tothom, també em va produir una mena d'angúnia. Tots es casen, vaja, i tots seran feliços en aquell bonic casalot del Mississipí, on els negres estan marginats, però de forma amable i humanitària. 

Explicaven que la història estava basada en contes de Faulkner però crec que la inspiració es tan minsa que costa de trobar, a banda d'un cert ambient lligat a les característiques humanes d'aquests pobles americans que coneixem gairebé millor que la Garrotxa, si fem cas del cinema i la literatura. Els contes de Faulkner en els quals es va inspirar son durs, aspres, cruels, fins i tot. 

Especial Paul Newman: 'El largo y cálido verano' de Martin Ritt


Malgrat tot, la pel·lícula té la seva gràcia, lligada a la nostra experiència vital i amb el suport d'un repartiment excel·lent i mític. La parella protagonista es va casar aquell mateix any, el 1958, i amb penes, dificultats i el que fos, van aguantar tota la vida, fins a la mort de Paul Newman, qui va saber evolucionar des dels seus inicis de xicot dur i cínic amb samarreta suada a actor de prestigi capaç de fer papers diversos. Diuen que la llesta i intel·lgent era ella, la Woodward, que encara es viva avui i té noranta anys i expliquen que va tenir paciència i la grapa suficient per encarrilar la carrera del marit, el gran desitjat de la meva època.

Newman va envellir prou bé, com la seva dona. Fins i tot de vellet feia goig, deien que fumava molt i que això va incidir en la seva mort però no va ser pas una mort prematura. Brando, en qui feia pensar, al principi, va fer una vida molt més complicada i, també, més breu. No sé si és una d'aquestes anècdotes de tafaneria apòcrifa però he llegit en algun lloc que Brando, que se les lligava totes, es va presentar un dia a casa de la Woodward amb eròtiques intencions i es va quedar amb un pam de nas, la noia estava amb Newman i amb Newman es va quedar. L'actor es va separar de la seva primera dona, amb qui havia tingut  tres fills, un dels quals, com és ben sabut, va morir jove, de sobredosis, i que va esdevenir un record dolorós per a l'actor, com ho seria per a qualsevol, és clar.

El director d'aquesta història estival va ser Martin Ritt, una de les víctimes de la cacera de bruixes qui sembla que va tenir problemes amb Welles, cosa, per altra banda, ben poc  estranya. L'altre xicot de la pel·lícula, en un paper poc amable, va ser Franciosa, un bon actor que no va acabar d'emprendre el vol com s'esperava i que avui no es tan recordat com mereix. A la pel·lícula és el marit de Lee Remick, una altra gran actriu, qui, malgrat el seu aspecte una mica ingenu, va fer molts papers de dona sensual i frívola. També hi trobem Angela Landsbury, encara jove i de bon veure i amb ganes de legalitzar la seva situació amb aquest pare abusador i pocasolta però que acaba per evidenciar que té un cor tendre i que és un tros  de pa, si s'ho proposa.

el largo y calido verano dvd (2.dvd - serie sup - Comprar ...
Les escenes enre Franciosa i Remick em semblaven molt agosarades en el seu temps, quan, de fet, tot just veus que li fa pessigolles, ben mirat. Fa anys vaig veure una bona versió per a la tele, amb la història una mica modernitzada, de mitjans dels vuitanta, amb Don Johnson, Jason Robards, Cybill Shepherd i, fins i tot, Ava Gardner. Potser m'enganya la memòria però crec que el picnic acabava amb la parella protagonista fent allò que en el meu temps en deien, Pasqua abans de Rams. 

Un personatge al qual avui podem trobar connotacions aleshores poc aclarides és el que fa Richard Anderson, un bon actor que més aviat va treballar en el mon televisiu. Un d'aquests dels quals en recordem més el rostre que no pas el nom. Aquest elegant senyor del sud, dominat per la mare i sense ganes de maridar-se, potser desvetllava certes sospites a finals del cinquanta, i també, estranyesa, avui ja veiem, més o menys, que es tracta probablement d'un reprimit homosexual de casa bona. 

Amb tota la seva innocència retrospectiva, aquest llarg i càlid estiu em va desvetllar una certa nostàlgica tendresa, és clar.  Atiada per aquest llarg i càlid estiu, tan atípic, que estem patint. I és que, al capdavall, aquest Ben Quick és un més dels homes desarrelats i eterns que cerquen feina i futur en el mon rural d'on sigui. I la bona presència, encara avui, té molts avantatges irrefutables.

Per cert, una de les coses que pot sobtar a les joves d'avui és el tema de la dona, la vida de la qual no semblava tenir sentit sense 'un home i uns fills' i que si tenia mal humor era a causa, precisament, de la manca d'allò que vulgarment i grollera en deien 'un meneo'. 

Terenci Moix deia que cap ciutat ni cap amor eren com els que t'havies imaginat, tampoc no son mai com els que recordes. I això passa amb gairebé tot.

7 comentaris:

Cinefilia ha dit...

Lluny de ser una pega, el fet de revisar pel·lícules al cap dels anys i sentir-se decebut representa un avantatge, ja que te n'adones fins a quin punt el pas del temps t'ha fet millor, amb prou experiència per trobar-li els defectes que abans no li veies. Vaja: jo m'ho prenc així, no sé.

Una abraçada.

Júlia ha dit...

Tens tota la raó, Joan, també he dir que de vegades passa a l'inrevés, pelis que no em van agradar aleshores ara els trobo virtuts i valors evidents, nosaltres canviem, els costums també. Per exemple, quan era petita i jove no suportava que les pel·lícules acabessin malament. També em passa amb els llibres, això.

Francesc Puigcarbó ha dit...

Tens moltes decepcions revisant pel·lícules d'antes. Sed de Mal es de les que és millor no revisionar, en canvi Blade Runner aguanta molt bé.

Júlia ha dit...

Suposo, Francesc, que els gustos i dèries personals compten molt, en tot cas, encara que em decebin, m'agrada 'recuperar-les', son tambe una gran part de la meva vida.

Júlia ha dit...

I a banda de si ens agrada o no, son com vells àlbums de fotos familiars, la gran majoria de gent ja no hi és i la que queda està 'pa l'arrastre', és la vida.

nou Can Josep... ha tornat! ha dit...

Jo, acabo de fer podcast amb l'entrevista de Vicent Sanchís, director de TV3 (¿des de el 155? vull dir que ¿què hi fa un valencià de director del Mikimoto?) a 'Oriol Jorqueres (o junqueras) -depenent- diré que m'ha fet entre que ràbia i gracia (deia el Jorqueres que "el que es rigui de l'amor té un problema") que comparem el coneixement de realitats com la dels pobles de Mississipí i les plantacions de cotó amb, precisament (Hahah soc dolent eh?) La Garrotxa (i no El Segrià).

Una vegada em vaig endur una pedra d'un volcà de la garrotxa. Era una pedra petita, de uns dos i mig o tres centímetres, i en una altra excursió la vaig tornar. Em fa gràcia que la vaig collir perquè "ressaltava" (era diferenta de les altres que abundaven al terra i que trepitjàvem sorollosament) i la vaig tornar a un altre volcà. De fet la vaig deixar a sobre un mur quan ens hi vam fer una foto (que no tinc).

Molt sòbria, doncs, Júlia. Penso que molta part de les "decepcions" de què parles i que el company primer en opinar atribuieix a una "maduresa" (per dir-ho així) vénen donades per, és evident, per qui t'explica la pel·lícula. En el meu cas personal, -si em permeteu tots- us diré que els pares meus tenien 40 anys més que jo i que no s'hi observava... potser tristament (i dic tristament per lo de... posaré que. "on hi ha pèl hi ha alegria" No es va observar mai aquesta evolució. Més aviat s'ha optat sempre per una (també) "simpàtica" i dit així amb molt de soslayo: REPRESSIÓ.

Faig la reflexió de fins a quin punt no fem social i col·lectivament ben fet de reprimir el que en, NATURALS per de "naturalesa" -tots hem llegit sobre la repressió i n'hem més o menys viscuda- moments de... t'ho diré cantant:

En aquell petit cafè
on no hi volen entrar
ni la llum del carrer
ni la gent assenyada
Vaig trobar el teu mirar...

Moltes gràcies Júlia. Tinc les teves relativament poc arbitraries aportacions per un referent d'actuació social i col·lectiva (que deia).

Júlia ha dit...

Gràcies pel comentari,Josep.