9.8.20

BARRERES INVISIBLES O TRANSLÚCIDES

 Projección La barrera invisible Martes 22 de octbre,17:30 h.

Ahir, per casualitat, em vaig ensopegar en un canal de la televisió amb una pel·lícula que no crec haver vist mai o que no recordava. En castellà d'Espanya es va dir La barrera invisible, en alguns països hispanoamericans La luz es para todos i el seu títol anglès original era Gentleman's Agreement. Es va estrenar l'any 1947, compta amb un molt bon repartiment i la va dirigir Elia Kazan. 

La temàtica, avui, pot resultar-nos una mica estranya, sobretot perquè no som conscients del pes que ha tingut i té encara, a molts indrets on seria poc esperable, l'antisemitisme. Peck interpreta un inquiet periodista, vidu i amb un nen, i amb un amic jueu, que li explica les discriminacions amb les quals s'ensopega, malgrat ser un ex-combatent i que afecten el seu fill petit.

Peck decideix fer-se passar per jueu durant un parell de mesos per viure la realitat d'aquesta discriminació, i escriure una sèrie d'articles sobre la seva experiència. S'adona de què la cosa, tot i que amagada i il·legal, és evident, i fins i tot percep que la seva promesa, una noia divorciada de casa bona (Dorohy McGuire) té aquests trets racistes dels quals no acabem de ser prou conscients fins que no ens els fan veure.

L'amic de Peck a la pel·lícula era un jueu de veritat, John Garfield, que va morir molt jove, als trenta-nou anys, d'un infart en el qual, deien, hi va pesar la discriminació brutal de la qual va ser objecte durant la cacera de bruixes, la seva dona era comunista però ell no. Va acceptar fer aquest paper perquè s'hi sentia implicat.

Una molt bona actriu, avui poc recordada, que fa el paper de mare del periodista, era Anne Revere, ella i el seu marit també es van trobar sense feina durant la cacera de McCarthy i la resta. Com sabem, Kazan, el director, no es va comportar gens bé, cosa que més endavant li va passar factura, de forma relativa, això sí. 

Celeste Holm interpreta una amiga del periodista, molt més avançada en idees que la nòvia, Holm acostumava a fer aquest paper de refusada, en més d'una pel·lícula. A la seva vida real Holm es va casar un munt de vegades, fins i tot als vuitanta-set amb un senyor de quaranta. Va viure fins als noranta-cinc anys. 

No sé si perquè quedava millor per a la història però al final el periodista torna amb la nòvia oficial, que ja ha recapacitat i meditat sobre el tema i ha fet autocrítica. Tot passa entre gent d'upa i ben situada, una cosa que, més endavant, es va criticar.

Tot i les seves limitacions argumentals, en la realitat la cosa de la discriminació antisemita no devia ser gens banal. Cary Grant no va voler el paper per no tenir embolics. Una altra curiositat és que el fet de què el personatge de McGuire fos el d'una dona divorciada tampoc semblava poc adient als benpensants dels estudis i va ser objecte de controvèrsia. 

La pel·lícula està basada en una novel·la de l'escriptora Laura Z. Hobson, avui poc recordada entre nosaltres però força valorada als Estats Units. Sembla que es va basar en fets reals del moment. 

Fer-se passar per jueu no devia costar gaire, fer-se passar per negre, per exemple, per tal de constatar la discriminació hauria estat impossible. Contra molts pronòstics la pel·licula va ser molt ben rebuda i va fer calaix, amb els anys se la valora poc però jo crec que resulta força interessant, tant pel que explica com per les petites o grans històries de com es va arribar a fer i de la gent que hi va col·laborar d'alguna manera. 

L'actor que interpreta l'editor progressista que contracta Peck era Albert Decker, un personatge complicat, bisexual, molt bon actor, també de teatre, un altre discriminat a fons durant la cacera de bruixes i que va morir d'una forma estranya, semblant a la de David Carradine.

Una altra polèmica generada per la pel·lícula va ser la coincidència temàtica amb Crossfire, d'Edward Dymytrik, estrenada el mateix any, amb Robert Mitchum, tot i que, a banda del tema antisemita, tenen poc a veure. A més, en aquest cas, en el qual s'investiga un assassinat amb militars implicats, en el llibre original, de Richard Brooks, el motiu del crim és l'homosexualitat de la víctima, un tema intocable en el cinema de l'època que es va estimar més recórrer al racisme i l'antisemitisme. 

6 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

No n'havia sentit a parlar mai d'aquesta peli, però si la va dirigir Elia Kazan, segur que ha de ser bona.

Cinefilia ha dit...

La vaig veure a la Filmoteca quan la seva seu encara es trobava a l'Avinguda de Sarrià. Una molt bona pel·lícula que sempre val la pena revisar.

nou Can Josep... ha tornat! ha dit...

Jo no la he vist... i la temàtica... bé, no és que em preocupi poc; com tampoc és que sigui jo antisemita (em dic Josep!) però sí que és cert que tinc "un alt grau" de gelos envers els jueus perquè en un cert sentit són molt ociosos.

Aquesta mena de aversió fa anys que dura, i fins i tot, proposo, formaria part de la cultura ("popular"). Me n'adono amb els anys. Per exemple (aquesta aversió que us dic vindria de des de quan era jovenet i es trespolava per exemple en excusar (nazis) que si la Luftwaffe no hi tenia res a veure (després vaig saber de Guernika) que si llegint algun llibre d'un autor britànic (Jack Higgins de qui ja en vaig fer esment de l'obra "Ha llegado el Àguila" on es descriu una mena de dissidents "al règim" que eren soldats i amb un capità (Michael Caine a la pel·lícula que fumava cigarrets russos des de la seva estad al front d'Orient) es dediquen a sobreviure al Canal de la Mànega surant damunt de torpedes dels que donant la volta com en una piragua engeguen fins a gairebé el final per ensorrar un vaixell) doncs que els alemanys no eren (tant o tots) dolents fins i tot en el moment de llegir els admirava i gairebé mentre passaven les pàgines al Col·legi Major l'any 1988 (segur) "pregava" perquè matessin en Churchill. Va coincidir que van fer la peli per la tele quan ja l'acabava.

Vull dir que poca llàstima (concretament) em fan ara com potser m'havien fet en un principi i automatitzadament per allò de pensar el mateix que es diu/deia a TV.

Doncs bé des de llavors, fins ara fa quatre dies (potse mig any) en que vaig anar a missa un dissabte a les Caputxines, que el mossèn (josep també) va dir que "els que siguin grans" (les monges) "se'n recordaran d'allò de anar a matar jueus" que es feia representava en alguna mena de processó se suposa que anterior a la IIª G.M..

És doncs amb els anys que ara fins i tot veient-ho cada dia no s'ha de menystenir el dedicar-se a la lectura (normalment de entre ells mateixos (els jueus) és clar) i que costa molt dedicar-se a llegir i escriure... i tenir èxit ésclar! hahah

Malgrat tot penso que és més el que uneix catòlics (i cristians) amb el poble jueu que amb els àrabs... encara que en tinguem la genètica adoptada des de les incursions, jo mateix sóc allò que els "The Clash" en diuen "partly aràbic" que fins i tot en el cas jueu només es reflexaria en el nas gros (que també tinc). En aquest sentit recordo una anècdota de nazis que fa una certa gràcia: "Un grup de nazis va ésser enviat, em sembla que a Praga a aterrar una estàtua (una imatge de Mehndelson, el músic, que era jueu) (demano disculpes si no coincideix ni la ciutat ni el músic amb l'anècdota real; però fa la mateixa gràcia). Van arribar a l'edifici els nazis i hi havia tot de "bustos" de personatges: "Ostres i quin serà el Mehndelson" El del nas mes gros! el van enderrocar i era el Wagner! hahah

Júlia ha dit...

Francesc, Kazan és un gran director però té de tot.

Júlia ha dit...

Cinefília, jo crec que no l'havia vista mai.

Júlia ha dit...

Josep, tot és relatiu.