14.8.20

GENT MÉS O MENYS NORMAL, O POTSER NO TANT?

 

Aquests dies he llegit alguns llibres que son primeres o segones novel·les, escrites per gent relativament jove. Un dels que sembla que ha connectat més amb persones de determinades generacions ha estat aquest de Sally Rooney, una escriptora de poc menys de trenta anys que ja havia tingut un gran èxit amb la seva primera publicació. 

Les lloances a l'autora, en algunes publicacions, han estat moltes, hiperbòliques i força incondicionals. També he llegit comentaris més ponderats i crítics, és clar. No es pot negar al libre una certa grapa evident, un estil àgil, se suposa que innovador, tot i que qui llegeixi força ja s'haurà ensopegat amb aquest tipus d'estil fa uns quants anys. I és que la innovació és complicada i tot depèn del que saps i has llegit.

Em diu alguna persona jove, a qui tampoc ha acabat de fer el pes el llibre, com a mi, que si saps anglès, que no és el meu cas, és llegeix molt bé i de forma entenedora. Un risc en accedir a un llibre es fer cas de la portada o de la ressenya de la contraportada o dels comentaris llegits a determinades publicacions, més o menys de culte. 

Pot ser que aquesta parella que evidencien allò tan vell de 'ni contigo ni sin ti tienen mis penas remedio' sigui normal, en els nostres temps. De fet, moltes sèries de televisió sembla que vulguin normalitzar un determinat comportament juvenil que no crec que sigui general però, és clar, s'ha de de vendre. Potser m'he tornat moralista i carca, no diré que no, però els excessos acohòlics i relacionals d'aquests protagonistes queda molt lluny de la meva experiència vital, em sembla. 

Vivim en un temps en el qual la joventut i la novetat son valors importants, descobrir autors i autores sembla un mèrit, veurem -al llarg de la vida n'he vist molts casos- si aquests genis juvenils maduren i evolucionen i es mantenen. Diuen que del llibre n'han fet una sèrie i tot, això sí que és èxit i la resta son trons. 

8 comentaris:

Tot Barcelona ha dit...

No he leído nada de ella.
La verdad es que no la conocía.
¿Vale la pena el libro, o no?, porque ahora estoy en duda.
Gracies
Salut

Francesc Puigcarbó ha dit...

Primera noticia d'aquesta jove escriptora. La pregunta obligatoria és: hi ha gent normal?


Salut

Júlia ha dit...

Miquel, es un libro que lee mucha gente de la generación que ahora tiene unos cuarenta años, yo no le he encontrado nada especial, todos se emborrachan, se lían entre ellos y dos que se gustan desde el instituto no hay manera de que se queden juntos de una vez y asi va pasando el tiempo. A mi no me ha gustado pero hay a quien le ha gustado mucho.

Júlia ha dit...

Francesc, jo crec que és un llibre força 'generacional' tot i que el jovent que conec és més normalet i no s'emborratxa tant. El concepte de normalitat es molt subtil pero hi ha gent més rareta que d'altra o així m'ho sembla.

Tot Barcelona ha dit...

Ok. De moment, apartat.
Gracies
salut

nou Can Josep... ha tornat! ha dit...

Doncs jo ¿eh? parlaré de cinema. Apa. El llibre, però-abans em recorda a les coses de "Short Cuts" que vaig llegir publicat en coses de llibres de cinema de la seva volguda La Vanguardia. Els americans, no ho he pensat ara a mirar, beuen estimulants i no depressors.

El jovent no fuma. i Beuen com cossacus: Red-bull amb vodka. Si els veus fumar pel carrer fixa't que no s'empassen el fum més enllà de la gola. Però tot això m'ho sembla perquè fa deu anys que no vaig a un espai nocturn on se serveixin begudes alcohòliques d'alta graduació... i va ser a Moià (aquests dies és la Festa Major precisament, i com es deia abans dels de Vic (sant Julià de Vilatorta (J.Verdaguer) o Roda de Ter (Miquel Martí i Pol) a Mollet del Vallès hi ha moltes noies/etes i molt guapes (misses de catalunya i tot) a Moià també n'hi ha.

La pel·lícula que proposo ès de Robert Redford (dirigida) i es diu "Courrent Poeple" que es va titular en català "gent corrent amb un sotstítol, per que fos gràfic... sinó tots amb en Pere Tàpies a Vilanova a fer footing "Jo vaig fent footing, footing footing" i "segueixo el Ritme fotinguero" i l'altre cançó de "ai! quan agafo la moto" i "amb moto xucupapapá".

Al (à) pel·lícula courrent people es detalla una desgràcia com la de l'Esperit del Vallès però amb dos tripulants (germans no bessons) i un es suicida en un naufragi, el ros. Això va beneficiar la guillermina motta a "Medianoche en el jardín del bien y del mal" (és el mateix actor) però no és ni en Timoti Dalton ni en Macaulay Kulkin. Jo no la vaig entendre però em va agradar del què li diu al psiquiatre semític i de gersei gruixut "Em sembla que me la pelo massa" i "penso que té a casa una dona GRASSA i se la folla" a lo que el metge respon "i què?"

No puc seguir el seu post com desitjaria perquè prou feina tindré tota la vida a posar-me al dia. VOldria recordar un llibre dels de Novetats, la vida de l'escriptor de Lolita "un revòlverf per sortir de nits" que no vaig acabar i que va explicar la intel·ligència de l'autor de baixar d'una... la intel·ligència meva en plan de "he conegut un sherpa!" (com en Mallory) de baixar d'una Alta Montanya (els Alps on tenia el autor una residència) pel "tallafocs" del telecadira així si et trenques una cama i ningú et rescata et veurà el del telfèric i vindrani salvaràs la vida. A manresa al Cineclub passaven la pel·lícile d'actualitat sobre Nobokov un escriptor coetani que no va emigrar de Rússia.

Molts petons diu la meva parella que dorm i somia.

Perdó si us he molestat

nou Can Josep... ha tornat! ha dit...

Ja diuen els de ICat que estem a cap de setmana (fora d'hores).... però podem fer podcast!. L'actor de courrent people molt em dol dir-ho és en... Si no fossi el cas que no són el mateix de No-Timothy Dalton, No-Macaulay Kulkin seria en John Cushack... NO, és "ORDINARY PEOPLE" i en TImothy Hutton que m'agradava, volia ésser com ell (i no com el germà gran ros) vaig a mirar-ho!. Quina ràbia, deu estar baixant el somnífer haha (és una benzodiazepina i fa tenir malsons)

John Cushack (he anat a fumar) i em dol allò de "emançipaçiong" d'una escena en que encimballa amb els peus enlaire a sobre el llit la seva amistat en una altra pel·lícula que coneixia abans de que s'hi fiqués aquella i que no recordo (la Guillermina) com a nobetat o rabiosa actualitat a la ràdio pública i no recordo a qui va sotstituir (inteligentment i emocionalment) encara que l'advervi construit amb "-ment" no existeixi en català)

Em sap greu si us he destorbat gaire, no em trobo bé i prenc massa medicació i fa dies que no dormo gaire... dec anar em moto xucupapapà.

tot i de tot s'aprèn perquè... tot és mentida (si no ha passat)

Una salutació cordial

Joanna Salvans Arola ha dit...

Sobre la normalitat.. què més dir? No? que Ordinary people està basada en una novela i premiada la película en molts americans (Judith Guest). M'han pillao!