3.4.23

PALMES, GAVINES I PROFECIES APOCALÍPTIQUES

 

Ahir era el Dia de La Palma. He escrit en moltes ocasions en aquest blog, que ja té molts anys, sobre celebracions diverses, com aquesta. La festa es va mantenint però no té res a veure amb el passat, en el qual era la festassa grossa de l'inici de la primavera. Tothom, fins i tot la gent poc religiosa que, després, s'estalviava la llarga missa en la qual es llegia la Passió de Crist, es mudava i anava a beneir. Les palmes es guarnien amb llaminadures que avui ens prohibirien, com ara els letals, per a les dents infantils, rosaris de sucre acolorit. 

Deia la meva mare que la seva àvia comentava que Carnestoltes i La Palma eren la festa de les mares boges, pel fet que es vestia les criatures amb roba més lleugera quan, en molts casos, en aquesta època sovintegen els canvis de temps que ens retornen freds importants, ni que sigui de forma intermitent.

La festa celebrava allò de l'entrada dalt d'un ruc de Jesús a Jerusalem, aclamat per les masses que, dies més tard, anirien a tafanejar la seva mort i a amollar-li penjaments. Tot un exemple de com funcionen les masses populars en més d'una ocasió i al llarg de la història.

Ahir em vaig arribar al Maremàgum, el turisme ha revifat, hi havia gent de tot el mon i així com fa uns dies les masses visitants eren d'estudiants adolescents, ahir hi havia molta gent gran i famílies amb criatures. Una noia que parlava castellà però que crec que era turista duia a la mà una plateta daurada amb una crep de pernil. De sobte, en un tres i no res, una enorme gavina se li va endur i se la va cruspir allà mateix, a terra, molt depressa, davant de la sorpresa i empipament de l'afectada. Hi ha ciutats turístiques europees en les quals els coloms sovint s'emporten el menjar de les terrases, de vegades abans d'estrenar-lo. Estem envoltats de fauna de tot tipus i nosaltres, de fet, també som fauna humana en augment progressiu.

El tema de la nena de l'Obregon ha desvetllat la hipocresia d'un mon en el qual no sembla que inquieti gaire la situació de tanta gent, molts infants, que pateix tota mena de tragèdies o mor de mala manera als deserts o al mar. Ahir mateix vaig mirar un documental sobre el tema africà, refugiats de Líbia, d'Eritrea, gent que, al capdavall retorna al seu país quan veu els molts perills que els encalcen en el somniat viatge a Europa. Gent del Marroc, de bona voluntat, els acull, quan pot i com pot, amb el suport d'alguns voluntaris d'altres països. Guerres llargues, oblidades, absurdes, ignorades... Bé, no tant ignorades, hi ha programes seriosos, també a la tele, cal buscar-los, és clar. 

En general sembla que la infantesa, avui, desvetlla més inquietud -teòrica- que no pas la vellesa però crec que ha de ser terrible arribar a vell veient violència per tot arreu i que el teu país s'enfonsa i ja no en veuràs la improbable, però no impossible, recuperació. La infantesa està avui mitificada al màxim, perquè, en les nostres contrades, és un bé escàs. L'infanticidi ha estat constant en èpoques no tan llunyanes, quan els hospicis eren plens a vessar i fins i tot a l'estat espanyol moltes criatures treballaven des de molt petits. Jo havia tingut alumnes procedents d'Andalusia i altres regions els pares dels quals als quatre, cinc o sis anys treballaven de sol o a sol i patien tot tipus d'abusos. Hem oblidat les barraques, la misèria, però tan sols cal mirar pel·lícules dels anys cinquanta, seixanta, per constatar com anava per molts barris barcelonins i per molts pobles no tan llunyans. 

Els pares de família romans, en aquella societat esclavista al màxim, deixaven els infants que no volien, nenes sobretot, 'exposats' a la intempèrie per tal que morissin o algú els agafés per fer-ne qui sap què. Rousseau, que tant ens mencionen, encara a la visita comentada que vaig fer al CaixaFòrum fa poc van comentar les seves bones idees educatives, portava tots els fills que tenia amb la seva amant a l'hospici, per no tenir feina ni despeses. I no era l'únic. Hi ha llibres seriosos sobre la veritable història de la infantesa, com el de Lloy DeMause, i moltíssims més. Ens va agradar molt la primera pel·lícula de la Carla Simon però, en el rerefons, hi havia una nena òrfena a causa d'uns pares addictes que havien mort a causa del VIH. Si aquells pares van ser prou previsors per tal de deixar explicat qui volien que pugés la filla, tan difícil és pensar que Obregón no hagi previst el tema, amb això de la filla que, segons diuen, podria ser en part neta seva i tot, biològicament parlant? Els homes vells i xarucs han tingut fills, molt orgullosos, o han fet veure que eren seus. Però, ai, dona, frívola i famosa... 

Els fills, no ens enganyem, biològics, adoptats o sub-rogats, els tenim per a la nostra egoista satisfacció, ens fan il·lusió, els estimem molt si som gent normaleta però no sempre és així, ep. Abans es tenien perquè, en molts casos, eren un suport econòmic, un ajut per a la vellesa i, a més a més, es creia, o es deia que es creia, en la eternitat. Ara, en algun moment, els deixarem a la intempèrie i no els podrem donar un cop de mà quan siguin vells i no sembla que això preocupi gaire. Pocs debats a fons es fan sobre el tema, més enllà de les obvietats i els bonismes habituals. 

De petita em sabia de memòria un vers sobre el dia de La Palma, del famós Trobador Català, que va conformar l'imaginari sentimental d'una part de la població del passat. Un fill adult enyora quan era petit i la seva mare, ara ja traspassada, el duia a beneir la palma. No m'havia adonat fins ara de que, en aquest poema i en molts altres de tipus sentimental semblant, els pares no surten per enlloc, sempre és la mare l'ànima amorosa i generosa, com ara la de la cançó ja una miga antiga que va recuperar Dyango. No sé on eren tots aquells pares de la mitologia poètica tradicional, la veritat. Treballant molt, segur, però potser també a la taverna o passant l'estona a llocs poc recomanables. Les antigues fotos del Paral·lel més pecaminós son plens d'homes de classe social baixa, de barrila, se suposa. Moltes coses han millorat, al menys pels meus verals.

5 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

Volta per casa alguna foto meva en blanc i negre amb el palmó. La celebració tenia un afegit positiu, després de beneir el palmó o la palma, el pare i la mare em duien a fer el vermut, de garrafa i amb sifó i olives farcides d'anxoves de veritat.
A sota de casa uns gitanos tenien un xiringuito de venda de palmes i palmons però pocs en varen vendre.

Salut.

Tot Barcelona ha dit...

Ara, en algun moment, els deixarem a la intempèrie i no els podrem donar un cop de mà quan siguin vells i no sembla que això preocupi gaire. Pocs debats a fons es fan sobre el tema, més enllà de les obvietats i els bonismes habituals..."
Toda la razón. Tal como está escrito. Sin entrar en detalles de la estrella de la portada del Hola, ya para no hacer más propaganda del tema.

Una palabra que no había escuchado nunca: verals

Salut i bon día¡

Júlia ha dit...

Fer palmes ho feia gent a casa, de 'pluriempleu' i era perillós perquè s'havien de tractar amb sofre i no sé què més, vaig conèixer una família que ho feian en un pis petit.

Júlia ha dit...

Verals és cercanías, la uso mucho. En el fondo, en el mundo occidental, tener hijos es egoismo y no todo lo contrario, com se pretendía creer, que luego los quieras mucho y hagas lo que puedas por ellos es biología sana.

Por eso creo que somos los padres los que tenemos obligaciones con ellos y no al revés. Otro tema es que mucha gente los tiene para presumir y si no le salen listos, con carrera, deportistas o guapos, se frustra. Los que tienen hijos aparentemente triunfadores presumen mucho y los que no tienen suerte, por motivos diversos, suelen no contarte la realidad.

Otro tema son los riesgos a los cuales los expones solo con traerlos al mundo. Al menos la de la Obregón tendrá dinerito y las penas, nos guste o no, con pan y propiedades inmobiliarias, son menos. El dinero no hace siempre la felicidad però la miseria y la pobreza tampoco, en muchos casos. Se habla mucho de las pobres niñas ricas pero hay muchas más pobres niñas pobres.

Nos inventamos la moral a nuestro gusto, la verdad.

nou Can Josep... ha tornat! ha dit...

Molt bon dia!

El Diumenge de Rams ja ha passat, és cert! ¿Vaig tard? Hahah segur que sí perquè ja tinc 52 anys i en fa trenta que vaig a la Universitat!

Mireu: Ahir vaig anar a una Oficina de "serveis socials": la Oficina Tècnica Laboral i com que no trobaré pas una feina (només puc treballar en això que se'n diu CETs (Centres Especials de Treball) comentava... sobre uns dibuixos (gairebé de Còmic) que faig. On hi guanyo algun caleró (i gairebé cubreixo... bé els Gastos sí... però el preu per hora treballada... això ja son figues d'un altre paner.

Comentava a la Sívia qu per representar no recordo ara quin passatge d'un dels quatre Evangelis i ho puvc trobar si un cas, eh? Doncs que s'hi diu que "el senyor et retornarà x10 el que hi posis (a la Causa"). És a dir com a Internet però més (quan més hi posis més en trauràs diuen (de Internet)) així que li vaig explicar que jo representava una mena de cullera, un tupí potser... (per allò de "ja n'hi ha prou de tostar tupins a la vora del foc" que va dir un fil·lòleg occità... em sembla que era a un setmanari (EL Temps potser).

Doncs li vaig dir a aquella noia de la OTL que en aquell Evangeli que us dic s'hi diu (textualment) "una mesura ATAPEÏDA, SACCEJADA I CURULLA" i li dic "això és una d'aquelles coses que als que parlem Català ens crida la atenció, si més no.

Doncs bé , que sapigueu que jo representava el cullerot plè de pols verda (amb una bona cullerada, no pas rasa) que es reflectia en un mirall per simbolitzar (una mica allò de l'ull per ull del què el Senyor torna amb LA MESURA.

Una altra cosa és això del PAPITU (Miguel Bosé i la Ana Obregón). Jo no era encara dels que compren revistes com el Intervíu, però recordo que tenia entre 14 i 16 anys quan hi va sortir la Sra Obregón despullada. Tumbada de bocaterrosa, un madrileny al bar de prop del col·legi on anava (i de casa) va dir: NO ME GUSTA: TIENE PELOS EN EL CULO. Això es veu que volia dir quel'han sodomitzada algun cop.

Però que no cunda el pánico! es veu que els agents de models milanesos (i no ho dic per "la milana bonita" de Los Santos Inocentes però algo hi hauria d'haver així, no creieu?... bé no sé si "en Paco Rabal" mata el Señorito al final i tal... (és que ara sona el Flojos de Pantalón de Rosendo)

Doncs que es veu que els milanesos... doncs al reves que el vallès "tres turons fa una serra, quatre pins un bosc sencer! cinc quarteres massa terra, Com el Vallès no hi ha res!" les hi fan "de tot" per donar-los feina de models.