18.7.25

EL MON MILLORA MÉS DEL QUE VOLEM CREURE

 




Avui, a 'La Contra' del diari 'La Vanguardia' es pot llegir una entrevista amb l'economista Abhijit Banerjee, Premi Nobel d'Economia 1919. En ella reitera la millora mundial en temes com la malaltia, la fam, la mortalitat infantil... En els darrers vint-i-cinc anys la pobresa s'ha reduït al mon més que en qualsevol d'altre moment de la història.

El Laboratori d'Acció Abdul Latif Jameel va ser creat per ell mateix, per tal de garantir que les polítiques de lluita contra la pobresa estiguessin recolzades amb evidències científiques. Aquest organisme ha evaluat programes en noranta-sis països i promou experiències diverses, parant atencio a si funcionen o no. Tot s'ha d'avaluar seriosament, més enllà de divagar, com se sol fer en molts casos.

Així s'ha pogut comprovar el descens de la mortalitat infantil i en el part, o la incorporació progressiva de la dona a l'educació i l'extensió de diverses vacunes. En aquesta entrevista i en articles diversos Abhijit insisteix en la necessitat de la immigració, sobretot quan la tasa de natalitat a països com el nostre ha anat tant a la baixa i quan l'envelliment de la població és una evidència. Esperonar els immigrants per tal que aspirin a aconseguir millores en estudis i treball contribueix al desenvolupament dels països i a la pau social. Els exemples de països com l'Índia, i, sobretot, de la Xina, on s'han desenvolupat programes diversos finançats amb diner públic i ben organitzats s'han de conèixer a fons, més enllà dels tòpics vigents.

Es necessari accedir a opinions d'aquest tipus, fonamentades i més optimistes que no pas els discursos catrastrofistes poc documentats, hauria de ser imprescindible. Malauradament sembla que hi ha més tirada, per part dels informatius, a lectures apocalíptiques diverses. Una llàstima! En general moltes entrades a internet i articles d'opinió incideixen molt més en allò que va malament que no pas en allò que va bé. Tant en un cas com en l'altre tot s'ha de comprovar de forma seriosa, això sí.


https://www.lavanguardia.com/lacontra/20250718/10900610/abhijit-banerjee-inmigracion-espana-opcion-necesidad.html

https://ca.wikipedia.org/wiki/Abhijit_Banerjee

1 comentari:

Francesc Puigcarbó ha dit...

És allò de Good News, bad news. o si un gos mossega a un home, no és notícia, però si un home mossega a un gos, si ho és.