El Plan té
el seu origen en una obra de teatre del director i actor Ignasi Vidal, que s’ha representat a Madrid amb gran èxit,
passant d’una sala petita al Teatre Marquina. Malauradament, a Barcelona no
l’hem poguda veure, de moment. En tot cas, sembla que el trasllat a la gran pantalla
ha estat reeixit. El director és Polo Menárguez, qui, del repartiment teatral
original, ha recuperat Chema del Barco. Ja fa anys que la situació de l’home
d’avui, enfrontat a canvis socials i polítics que han sacsejat el seu paper
tradicional i, això, en un context de crisi econòmica, manca de feina i
transformacions de tot tipus, entre les quals l’empoderament progressiu de la
dona, és un tema recurrent al teatre i cinema actuals.
Aquí ens ensopeguem amb
tres homes encara joves, tots ells amb parella estable, un dels quals amb
fills, que havien fet una de les poques feines que representen una certa
sortida laboral per a no qualificats,
vigilants privats, i que es
troben a l’atur després d’haver passat per diferents humiliacions laborals. Els
tres amics es citen al pis d’un d’ells, un pis convencional, endreçat, però
estranyament fred. Han de fer alguna cosa plegats, no saben el què, amb d’altres antics
companys. Xerren, fumen, discuteixen, filosofen a nivell casolà o es deixen
arrossegar per aquest llenguatge masculí masclista i tirant a tavernari, tan
habitual en les converses d’homes sols.
Sorgiran, enmig d’un
humor brillant i amarg, tensions, mentides, secrets, la discussió s’anirà
abrandant però també la convicció de què l’amistat, malgrat tot, està per
damunt de les diferències. Una mica com el capteniment d’aquests nois d'escola que es poden estovar en un moment donat, però que després continuen
sent bons camarades. L’acció es mou gairebé en una unitat de temps i d’acció,
anem esbrinant aspectes personals de cadascú i intuïm que tot allò, d’alguna
manera, no pot acabar bé, fins al punt que l’humor del principi ens acaba per
incomodar. La sortida dels amics
s’alentirà, a causa de l’avaria en el cotxe d’un d’ells, i una certa
claustrofòbia anirà incidint en el desenvolupament de la història.
La grapa de la
narració, fins i tot admetent algunes petites trampes i una certa exageració pel
que fa a determinades situacions, malgrat que la realitat sempre pot superar
qualsevol ficció, rau en què reconeixem aquests homes, son veïns, amics, parents. La pel·lícula té molts matisos, es presta a moltes lectures. I és que
hi ha gent dolenta, evidentment, però també persones que, en determinades
circumstàncies, sense ser monstres, en poden fer de tots colors. La pel·lícula
ha inquietat alguns sectors feministes però jo crec que potser no han sabut
veure l’aposta per la dona del rerefons, la presència de les dones invisibles que
treballen, tenen cura dels fills, aguanten les parelles, no sabem ben bé perquè, i intenten mantenir una llar convencional i suposadament estable.
Més enllà de la
situació i el seu desenllaç, la feina dels tres actors resulta admirable, impressionant. Antonio de la Torre i Raúl
Arévalo fan els papers que en el teatre interpretaven Javier Navares y Manuel
Baqueiro, excel·lents igualment, segons
referències. I Chema del Barco repeteix, en un paper que ja li ha comportat
diversos reconeixements. La pel·lícula es beneficia d’una durada prudent,
relativament breu, en una època en la qual sembla que hi ha una tendència
estranya en allargassar-ho tot, cosa que sovint fa perdre ritme i tensió.
3 comentaris:
Deia ahir un crític de cinema que el millor de la pel·lícula era la seva durada, 70 minuts crec.
Té moltes coses bones, més enllà de la durada, unes actuacions de premi, entre d'altres.
Cert, les actuacions dels tres les varen lloar per damunt de la mateixa pel·lícula. Clar que són actors de garantia contrastada els tres.
Publica un comentari a l'entrada