19.4.20

DIMONIS D'ABANS I CINEMA DE CULTE

Cine Club | La noche del demonio (1957)

Jacques Tourneur va ser un director brillant i eficaç.  Té pel·licules per a tots els gustos i, més endavant, com d'altres professionals, es va dedicar més aviat a la televisió, en els bons anys d'aquest mitjà. Les seves pel·lícules de terror han estat objecte d'un culte estès en el temps. Aquests dies BTV ha recuperat Night of the Demon, que en castellà es coneix, en general, com La maldición del demonio, cosa que pot confondre, ja que hi ha alguna altra pel·lícula amb aquest mateix títol.

La pel·licula és de l'any 1957 i si l'arribo a veure de petita, cosa que no sé si vaig fer o no, segur que passo por de la bona. El terror de Tourneur es atmosfèric, embolcallat en un excel·lent blanc i negre, suggeridor i inquietant. El de menys, de fet, és la història, que s'espatlla quan accedeix a la pantalla la personificació del monstre diabòlic, tot i que considerant l'època, resulta remarcable la construcció d'aquest ésser terrible. 
Todo El Terror Del Mundo: La Noche del Demonio (Night of the Demon ...

El protagonista era Dana Andrews, un actor molt present en el cinema de l'època, després es va passar a la televisió, va deixar de fer primers papers i es va dedicar als negocis immobiliaris, amb exit, segons expliquen. Dana Andrews convenç sobretot, vestit amb trajo i barret de l'època, amb pantalons amb la ratlla ben feta i una certa impassibilitat davant dels perills de tota mena. Jo, de petita, a Dana Andrews ja el veia una mica antic, no sé com explicar-ho, però amb el temps li he trobat la gràcia, centrada en una professionalitat sòlida i efectiva.

L'acompanyava una noia molt maca, que es va retirar relativament aviat, del mon del cinema, Peggy Cummins. I, entre d'altres secundaris de categoria, l'irlandès d'origen Niall McGinnis, fent de dolentot al servei del maligne i participant ja, en algun moment, de la imatge recurrent del pallasso pervers. No sé què tenen els pobres pallassos que han inspirat tantes interpretacions pertorbadores, crec que és l'efecte de la màscara. Aquests dies la gent normal també produeix un estrany efecte, rere tanta mascareta.


La noche del demonio | Especial 666, la marca de la bestia

El dimoni no ha acabat de desaparèixer mai de les temàtiques cinematogràfiques i literàries però és evident que avui, la majoria de la gent, ja se'l pren amb una certa distància. La semilla del diablo és una altra història diabòlica, posterior, que encara fa por quan la tornem a veure, per exemple. Els dimonis i l'infern, ja ho va intuïr Sartre, estan entre nosaltres o som nosaltres mateixos, i passa el mateix amb el cel i els àngels, amb tot el respecte pels creients convençuts. En tot cas, no he somniat pas amb el monstre afamat de la pel·lícula, afortunadament. No sé si els exteriors eren reals o refets a l'estudi però el meu record de Stonehenge,  un dels pocs indrets turístics que he vistat, va lligat més aviat a un munt de turistes encuriosits, una botiga amb records adients i molts, molts estornells. Què deuen fer, per allà, aquests dies?


La noche del demonio (Jacques Tourneur) | Cine maldito

6 comentaris:

Tot Barcelona ha dit...

Magnífica ¡¡¡ esta si me gusta...y tan actual ¡
salut

Francesc Puigcarbó ha dit...

No l'he vist aquesta pel·lícula. Quan a Dana Andrews, es de l'època en que es portaven els pantaloNs amples i sota l'aixella.

Salut

Cinefilia ha dit...

El francès Jacques Tourneur (1904-1977) és un del cineastes més interessants de la història del cinema. Seves són obres mestres com ara Retorno al pasado (1947) o La mujer pantera (1942), tot i que la meva preferida és Yo anduve con un zombi (1943).

Júlia ha dit...

Muy interesante y bien hecha, Miquel.

Júlia ha dit...

Anava molt elegant, Francesc.

Júlia ha dit...

També en té d'altres gèneres, Joan, com 'La mujer pirata' però els de terror han fet història, terror psicològic, més aviat. Fa molts anys les van recuperar a cinemes d'art i assaig en els quals, veient aquestes pelis, havien vist Manuel de Pedrolo, per cert. Un cineasta interessantíssim, efectivament, també en la seva producció televisiva.