4.7.24

EL MISTERI DEL 'SCRABBLE'

 

Fa molts anys, crec que era el 1990, el joc Scrabble va tenir versió catalana. El seu impulsor va ser l'admirat Tísner qui, a l'exili, combinant fitxes del joc en anglès ja n'havia endegat un amb la seva dona. A instàncies de l'expert Oriol Comas i amb el patrocini del Departament d'Ensenyament de la Generalitat, Borràs va editar la versió catalana. La meva filla, aleshores, estava fent el Batxillerat i van anar a una trobada, no sé si al Palau Moja, on el mateix Tísner els va parlar de la iniciativa i van fer una mena de campionat. La meva filla va tenir al sort de guanyar un dels jocs i així va començar l'afició familiar al Scrabble. Hi havia d'altres jocs de paraules, molts dels quals en castellà, però res a veure amb 'l'original'. 

Hi hem jugat en família, amb amics, a l'escola, durant el temps de l'EGB, vaig fer-hi jugat a molts dels meus alumnes. També vam fer una colleta al barri, que no va durar gaire, tot s'ha de dir. No he participat en campionats, tot i que sé que n'hi ha a diferents indrets, soc poc competidora a gran nivell, però sé que funcionen i que també s'hi juga a moltes escoles. Amb el temps i l'ús el joc es va deteriorar, en vam comprar algun de nou, he de reconèixer que a les noves versions les fitxes s'esborraven amb més facilitat i les havíem de repassat amb retoladors. Aleshores crec que el fabricava Mattei.

Vam decidir comprar un parell de jocs nous. Com que no havíem tingut problemes per trobar-ne, fins aleshores, el vaig demanar a una botiga del barri. No els en van servir i ens van explicar que no se'n trobaven. He mirat per internet, a Amazon em van dir el mateix. Vaig anar a un local d'Abacus, tenien la versió castellana i una mena de cosa semblant que es diu 'formar paraules', res a veure amb Scrabble original. He preguntat per email a la federació del joc, m'ha respost molt amablement, sembla que fa alguns anys que no el fan, no sé quants, i que pots tenir sort i trobar-ne un d'oblidat en alguna botiga, per casualitat, o bé recórrer a l'ebay i llocs semblants. Un rotllo tot plegat, la veritat. Encara més, per als campeonats escolars actuals, amb molta traça, esforçats partidaris del joc han confeccionat de forma admirable i artesanal taulers i fitxes. 

Fa anys, uns quants, em va sorprendre la gran afició que hi havia al joc a França i, sobretot, a Gran Bretanya, hi havia un munt de diccionaris, de complements... Aquí, l'any 2000, es va publicar un diccionari normatiu que no ha conegut cap nova edició. Avui ja no cal perquè per internet hi ha una web que es diu Leximots on pots consultar la validesa de les tirades. La veritat és que m'empipa la situació i que no es vegi, per part dels 'poders culturals i educatius' la intenció de comercialitzar de nou taulers de Scrabble oficial. No soc experta en el tema, explico el que m'han dit i el que sé sobre tot plegat, suposo que hi deu haver problemes de diners, de permisos... Qui sap. 

La Federació de Scabble fa una feina magnífica, impressionant considerant com està el tema. Hi ha campionats a diferents poblacions i públic d'edats diverses. Els jocs de paraules sempre m'han agradat però l'Scrabble és el rei, evidentment, res a veure amb l'exitós 'paraulògic'. Un altre tema, que jo vaig intentar activar a l'escola, era el de l'ús actiu de les paraules poc conegudes que havien sortit al joc, fent-les servir, per exemple, en algun text improvisat, en un petit poema, saber que un mot és correcte i prou serveix per a poca cosa, crec. Tot i que gairebé sempre he jugat en català, tant a aquest joc com al més senzill i en línia 'apalabrados', no em fa res jugar-hi de tant en tant en castellà i en més idiomes ho faria si pugués. 

Potser la meva queixa sembli banal, qui no té feina el gat pentina, diuen. Tot i que en aquest cas el gat és un gat important, lingüísticament parlant. I ara que tant preocupat sembla estat tothom i totdon amb el tema de la llengua nostrada...

https://www.fiscrabble.cat/

http://app.leximots.cat/

2 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

No hi he jugat mai, però crec que encertes en la teva queixa, el que passa és que la inexistència de l'Scrabble en català, palesa que segurament no deu interessar massa. Ara els jocs són electrònics. Si fins i tot a l'ordinador pots jugar al 'parchis', i també hi ha jocs de paraules similars a l'Scrabble. Hi ha una cosa per cada temps i un temps per cada cosa, es deia. Dit aixó, segur que en trobaràs algun. Fes la crida a Feisbuc a veure que tal.

Salut.

Júlia ha dit...

Hi ha molts llocs on fan campionats, també a escoles i instituts, no crec que sigui el problema, encara es juga a molts jocs de taula i es troben al mercat. El mercat en català és més petit que en anglès o castellà, és clar. Nosaltres amb el Pere fa anys i panys que fem dues partides cada dia, som fans. Però és cert que hi ha moltes més opcions, actualment. Darrerament he comprat un joc de taula molt divertit de subhastes d'art, al CaixaFòrum, i és en anglès, sort que els meus fills i la neta se'n surten. De moment conservarem com un tresor el que tenim, per atrotinat que estigui. El que sap greu és que quan va sortir la Generalitat li va donar suport i el seu factòtum va ser Tísner, un valor afegit.