Felip
Cortiella, creador del teatre anarquista català
El pas del temps, els interessos polítics i les modes culturals,
fan que figures cabdals del passat siguin avui gairebé desconegudes, més enllà d’àmbits
minoritaris que no sempre compten amb el ressò merescut. Una petita gran
col·lecció és la imprescindible ‘Històries del Raval’. Els seus llibres es
poden trobar a “El Lokal”, al carrer de la Cera, 1, on s’editen. Un dels
darrers, obra de Ferran Aisa, fins i tot l’he pogut veure en alguna llibreria
de les que en diríem ‘convencionals’. No
és estrany, ja que Felip Cortiella és una figura que darrerament sembla
recuperar el prestigi que mereix.
El teatre popular va ser molt important en el darrer quart del segle XIX,
es va incrementar a tots nivells, i les noves idees polítiques van veure que
podia anar molt més enllà de la diversió necessària, una de les poques a
l’abast de la gent humil, sinó que podia tenir un objectiu educador i de
propaganda ideològica. A més a més van sorgir molts grups d’actors i autors
afeccionats. L’església i la moral vigent també el van aprofitar en aquest
sentit però al mateix temps va sorgir el teatre anarquista, com alternativa al
teatre burgès i moralitzant.
La vida associativa va incrementar-se amb la proliferació, en els barris
treballadors, de centres i ateneus obrers, la gran majoria amb els seus grups teatrals. Per altra banda
sorgeixen agrupacions con ‘Foc Nou’, amb gent al seu volt com Ignasi Iglesias o
Pere Coromines. Malauradament els fets violents, com ara la Bomba del Corpus,
van generar una repressió generalitzada que va afectar també el teatre obrer.
Malgrat tot, més endavant, sorgiran de nou associacions teatrals, la més
rellevant ‘Avenir’, creada i potenciada per Felip Cortiella. Cortiella ha estat
un personatge marginat sovint de la història de la cultura oficial.
L’anarquisme, polièdric, sovint ha estat i associat de forma injusta amb una
mena de violència generalitzada, lligada a lectures oportunistes, conservadores, i a fets reals lligats a la guerra civil. Per altra banda,
determinats sectors llibertaris el consideraven excessivament catalanista. Hi ha molta ignorància sobre el rerefons cultural del teatre de
Cortiella, qui va tenir cura de traduir, sovint ell mateix, i publicar, textos
d’Ibsen, Mirbeau, Hauptmann... Va crear una editorial econòmica i un diari.
Felip Cortiella havia nascut al Raval barceloní el 1871, va treballar tota
la vida de tipògraf, va ser un convençut naturista i va escriure un munt
d’obres teatrals, poesies i narracions. Se’l pot considerar el gran
representant del teatre anarquista. Va
ser molt fidel als seus principis, un home molt honest, respectat i apreciat en els
cercles anarquistes. Va morir el 1937, ja oblidat, i des d’aleshores no s’ha reeditat la
seva obra, manquen estudis sobre ell i, fins fa poc, publicacions sobre la seva
vida i ideologia.
A una de les seves obres més rellevants, ‘Els artistes de la vida’, incideix en el tema de la defensa de la voluntat individual, per damunt de les imposicions. L’anarquisme no pot cauré en el desencant, no pot abandonar la lluita per la recerca d’una societat ideal. En una altra obra característica, ‘Dolora’, recull un tema emblemàtic, l’amor lliure.
L’obra més coneguda i valorada de Cortiella es, però ‘El Morenet’. L’autor
pren per escena els barris marginals de la ciutat, el protagonista és un
ex-presidiari que descobreix, gràcies a l’anarquisme, la possibilitat de
reeixir. Morirà de forma violenta, perdonant el seu assassí i fent una apologia
contra la violència. L’obra va rebre crítiques de la premsa burgesa però també
de publicacions llibertàries, cosa que va doldre molt Cortiella.
Una de les característiques de la vida i obra de Cortiella va ser la seva
defensa del català, i això sent un internacionalista amb una visió realista del
tema. Aquest tema el va enfrontar amb companys seus, com Anselmo Lorenzo, que
no permetia parlar català a les assemblees. Aquest tema, com és sabut, va
perllongar-se al llarg del temps, amb estranyes identificacions entre burgesia
i llengua catalana o amb un rebuig de la llengua per part de sectors àcrates però
també d’ideologia comunista.
Cortiella traspua amor a la cultura, criticarà la societat burgesa i el capitalisme, a la recerca d’un mon lliure, sense explotació, una mostra del caràcter llibertari d’aquell moment, que en ocasions pot haver semblat utòpic. L’Agrupació Vetllades Avenir, malgrat la seva profunda tasca pedagògica, es dissoldrà el 1910, tot i que ell continuarà escrivint i treballant a la recerca de l’ideal emancipador de l’anarquisme, fins a la seva mort, el 1937, en una època en la qual la crida a un pacifisme regenerador s’havia esberlat en la realitat d’una època violenta. Les esperances posades en el segle XX van donar pas a la realitat d’un segle absolutament violent i decebedor.
https://vaixellblanc.blogspot.com/2018/11/felip-cortiella-teatre-anarquista.html
https://jjmlsm.wordpress.com/2023/06/26/felip-cortiella-y-ferrer-vida-y-obra/
2 comentaris:
Qué interessant, Júlia. Trobo curiós l'oblit actual de tot el que va significar l'anarquisme
Sí, i que es fica tot al mateix sac quan hi ha tendències molt diverses
Publica un comentari a l'entrada