Francesc Torres (Barcelona, 1948) és un artista polifacètic, pioner en el llenguatge de les videoinstal·lacions, premiat en diferents
ocasions. Ha treballat en el camp de diferents aspectes de l’art i ha estat
president de l’Associació d’Artistes Visuals de Catalunya.
A través de diferents objectes i del procés que han experimentat al
llarg del temps, a causa d’intervencions humanes motivades per una mena d’afany
de destrucció que sembla formar part de la nostra ànima col·lectiva, però
també per culpa de fenòmens naturals, Torres ens mena per un camí estrany, que fa
pensar a fons sobre la natura dels museus i la seva validesa actual.
L'exposició fa reflexionar a l'entorn de l'afany destructiu però també sobre el seu contrari, l'afany conservador. Té sentit acumular milions d'objectes en magatzems atapeïts i que avui demanen diners i gent, per tal de què les coses es puguin trobar, en algun moment? Aquestes dues tendències es manifesten a nivell social però també a nivell individual, a les nostres llars funcionem, en general, de la mateixa manera.
L'exposició fa reflexionar a l'entorn de l'afany destructiu però també sobre el seu contrari, l'afany conservador. Té sentit acumular milions d'objectes en magatzems atapeïts i que avui demanen diners i gent, per tal de què les coses es puguin trobar, en algun moment? Aquestes dues tendències es manifesten a nivell social però també a nivell individual, a les nostres llars funcionem, en general, de la mateixa manera.
Al llarg d’aquesta singular topada amb la història ens ensopeguem, per
exemple, amb les agressions que els nostres avantpassats perpetraven damunt els
rostres dels dolents dels retaules,
sobretot a les predel·les, que eren l’espai més a l’abast. Les víctimes més
habituals eren els botxins de Jesús, el Rei Herodes, malvats representats,
sovint, com a jueus tòpics.
Resulta impossible no fer comparacions amb l'època actual, amb les manipulacions d'imatges que fem i fan gràcies als mitjans actuals, destinades, en moltes ocasions, a castigar personatges que no són al nostre abast de forma directa i personal. Fins i tot a l'escola els infants petits, quan s'enfaden amb un company, el guixen i esborren dels seus dibuixos. Stalin feia desaparèixer de les fotografies personatges que, en moltes ocasions, havia fet desaparèixer físicament.
Resulta impossible no fer comparacions amb l'època actual, amb les manipulacions d'imatges que fem i fan gràcies als mitjans actuals, destinades, en moltes ocasions, a castigar personatges que no són al nostre abast de forma directa i personal. Fins i tot a l'escola els infants petits, quan s'enfaden amb un company, el guixen i esborren dels seus dibuixos. Stalin feia desaparèixer de les fotografies personatges que, en moltes ocasions, havia fet desaparèixer físicament.
Les restes cremades de les pintures de Sert malmeses durant la guerra, a
la catedral de Vic, reconvertides gairebé en art abstracte i acompanyades d’un
quadre de Miró cremat de forma intencionada ens piquen l’ullet. El Miró
està mínimament protegit per tal que no ens hi acostem massa, no així la resta d’objectes de l’espai on es
troba i els quals podríem agredir altra vegada sense massa dificultats.
El pes de les marques i dels noms, sovint condicionat per lectures diverses, tendències, gustos i orientació dels qui tenen cura de tot plegat, és evident. Per què uns artistes són valors segurs, a conservar, i uns altres han estat oblidats, del tot o gairebé? Quins mandarinatges artístics ens manipulen des dels poders culturals? Res no és innocent, les lectures que els museus o els manuals ens ofereixen ens manipulen, ens agradi o no.
El pes de les marques i dels noms, sovint condicionat per lectures diverses, tendències, gustos i orientació dels qui tenen cura de tot plegat, és evident. Per què uns artistes són valors segurs, a conservar, i uns altres han estat oblidats, del tot o gairebé? Quins mandarinatges artístics ens manipulen des dels poders culturals? Res no és innocent, les lectures que els museus o els manuals ens ofereixen ens manipulen, ens agradi o no.
El cos femení, idealitzat i molt present en
el món de l’art, va rebre de valent en aquells anys grisos del Congrés
Eucarístic i la moral feixuga a l’entorn del sexe i de tantes coses més. La
dona, esca del pecat. També en aquells anys els cartells de cinema, com en el
cas emblemàtic de Gilda, van patir
accions semblants i de forma més pública. Però tot pot tenir lectures diverses:
una sufragista anglesa va agredir la Venus del mirall, de Velázquez, precisament
per tot el contrari, en protestar contra l’ús i abús del cos femení per part
dels artistes. Agressió de la qual, per cert, a la National Gallery sembla que no ens
n’expliquen res de res.
Les representacions reials, en temps de revolta, acostumen a ser
malmeses per un sector popular pel qual el tema artístic, en aquell moment, té
poca importància. Trobem representacions de Josep Bonaparte, Isabel II, i un
interessant conjunt efígies d’Alfons XIII, talment una mena de col·lecció de
cromos reials en els quals el personatge canvia de vestit i de guarniments, i que
ens enfronten al món de les guerres d’Àfrica i a l’interès per la pornografia
del monarca. Tot és contradictori, relatiu.
El món isabelí permetia o tolerava expressions crítiques més punyents que les actuals, i tot plegat fa reflexionar sobre la idea distorsionada de la història que sovint ens mou quan mirem cap al passat. Per què la crítica al poder es relaciona sovint amb temes sexuals i s'explota a fons aquesta característica? De fet, han existit dictadors austers i casts i líders progressistes i d'esquerra amb tanta o més afició al sexe que alguns monarques i aristòcrates i les referències al tema sexual s'han potenciat des de tot l'espectre polític.
El món isabelí permetia o tolerava expressions crítiques més punyents que les actuals, i tot plegat fa reflexionar sobre la idea distorsionada de la història que sovint ens mou quan mirem cap al passat. Per què la crítica al poder es relaciona sovint amb temes sexuals i s'explota a fons aquesta característica? De fet, han existit dictadors austers i casts i líders progressistes i d'esquerra amb tanta o més afició al sexe que alguns monarques i aristòcrates i les referències al tema sexual s'han potenciat des de tot l'espectre polític.
Muntades en una mena d’escenografia urbana, talment com si
fos el dia en el qual l’ajuntament recull els mobles rebutjats, podem veure les
portes de Gaudí que van estar a punt de ser llençades a la brossa i que
l’atzar, personificat per Ainaud de Lasarte que passava per allà, van ajudar a
conservar. Paga la pena conservar tantes portes inútils? Entrem en un saló neoclàssic procedent d’una casa senyorial de
l’antiga Riera de Sant Joan, muntat a l’inrevés. El punt de vista és important, un dels exercicis proposats en alguns tallers d'art, precisament, és copiar dibuixos o pintures a l'inrevés.
La orientació del MNAC, en el marc d’una política cultural intel·ligent
i innovadora, ens ha ofert en els darrers anys remarcables exposicions
convencionals sobre artistes oblidats o poc coneguts, i les ha alternat amb
d’altres propostes originals, obrint el museu a noves experiències.
L’exposició, molt ben explicada, es pot visitar de forma individual però són del tot recomanables les visites comentades, molt ben comentades
per cert, que fan pensar més a fons sobre l’exposició i fan evidents detalls diversos que ens poden passar per alt. Tot i que potser ens caldrà un posterior passeig en solitari, per tot aquest conjunt eclèctic d'espais i de coses.
Una iniciativa adient per a reflexionar sobre la necessitat i funció dels museus des de dins d'un museu. Tot sembla ordenat, però el desordre i el caos són indefugibles. Si la destrucció tan sols afectés els objectes ja podríem estar contents. Romain Rolland agraïa i esperava que la destrucció de la Gran Guerra no afectés les obres d'art, que ja és gros, i Freud creia que els nazis es conformarien cremant llibres...
Una iniciativa adient per a reflexionar sobre la necessitat i funció dels museus des de dins d'un museu. Tot sembla ordenat, però el desordre i el caos són indefugibles. Si la destrucció tan sols afectés els objectes ja podríem estar contents. Romain Rolland agraïa i esperava que la destrucció de la Gran Guerra no afectés les obres d'art, que ja és gros, i Freud creia que els nazis es conformarien cremant llibres...
2 comentaris:
Quines reflexions més sàvies i colpidores, Júlia: el món de l'art, expressat des de tants punts de vista, vides senceres transformades en obres, valorades o no, que encara tenen el poder de commoure.
Les nostres cases tenen a vegades el valor de petits museus que hem anat formant també mentre vivíem moments determinats. Que ningú voldrà després de nosaltres, i aquesta serà una segona mort que, per sort, potser no veurem.
Melancolia de la tarda, ara que, en comptes d'anat cap al dia, sembla que siguem al vespre de tantes coses.
Bon any, Júlia.
Olga, l'exposició convida a fer molts paral·lelismes amb les nostres cases i les nostres vides, és una mica estranya però molt interessant.
Aviat la foscor minvarà i malgrat tot la llum anirà omplint les nostres tardes, Per Ninou, un pas de bou.
Bon any, Olga, una abraçada
Publica un comentari a l'entrada