Trinta lumes és el
primer llargmetratge de Diana Toucedo, cineasta d’origen gallec que ha estudiat
i viu, avui, a Barcelona, amb un llarg
currículum relacionat amb el món del cinema, sobretot a través del muntatge,
tan important en el context de qualsevol realització. Amb aquesta pel·lícula
fascinant, documental en molts aspectes però no ben bé del tot, ja que hi ha un
feble guió narratiu al darrere, ha retornat al mon misteriós i mític de la seva
Galícia d’origen.
En un d’aquests
llogarrets que ens poden semblar remots, malgrat la despoblació actual, encara
hi ha vida, aquestes Trinta lumes, els
trenta infants que sostenen una escola moderna i avançada, que contrasta amb
les restes de vida ancestral, els records i la presència, gairebé tangible,
dels difunts. De fet les lumes eren
les llars, els focs, a través dels
quals es comptabilitzaven els habitants d’un indret, també a casa nostra, en el passat.
Hem perdut, al menys de
forma teòrica, la por als morts. La conversa entre dues dones adultes, però de
diferent generació, evoca un temps en
el qual les llegendes sobre esperits feien esgarrifar i generaven
bromes inquietants, com això de posar-se la carbassa de Tots Sants (que ja
existia abans de la frivolització del Halloween, a segons quins indrets de la geografia peninsular) al cap, i sortir a
espantar la gent pels camins. Malgrat tot, l’adolescent que, d’alguna manera,
protagonitza la pel·lícula, evoca aquesta presència dels morts, que la inquieta
i l’atreu.
Els morts formen part
del context proper, els cementiris son al costat de les cases de pagès. Moltes de les situacions i
referències son plenament gallegues però jo crec que en el mon rural, en allò
que en resta encara, a qualsevol indret del mon occidental, molts elements
coincideixen. Com ara l’atracció que exerceix en els adolescents una casa
abandonada, en la qual encara es troben elements dels vius que la van abandonar, de forma sobtada. És un
sentiment humà, lligat a l’època de descobriment de la vida però que sovint
roman en nosaltres al llarg dels anys i que ha trobat un reflex, fins i tot, en
el mon urbà, on les llegendes i els misteris lligats a la mort i a la persistència del passat retroben noves formes d’expressió.
A l’escola, avui, es
parla i s'escriu en gallec, encara que s'aprengui l'anglès, és allò de tenir arrels i ales, i es fan moltes referències a la identitat, una paraula controvertida
i que pot oferir diferents interpretacions. Una identitat lligada, com a tot
arreu, al paisatge proper. A la pluja, el foc, la vida quotidiana, amb elements
diversos que fluctuen entre la modernitat i la persistència de costums
atàviques, lligades a l’ànima humana universal. La vida a les
ciutats ens ha allunyat dels morts i dels cementiris, però tot és relatiu.
No
fa falta gaire facilitat de percepció per constatar que, en moltes ocasions, els tenim presents i que
un objecte, un paisatge, una anècdota, ens enfronten amb el fet inexplicable de
la vida i de la mort i amb els nostres avantpassats. Sense cap efecte
especial aquesta pel·lícula fa que experimentis fred, humitat, angoixa, escalfor,
fins i tot fàstic, davant del resultat d’una cacera. La cacera és avui una
activitat contestada i que provoca debat, els temps han canviat. Fins i tot
sembla que puguem flairar el fum que generen aquests focs familiars, o l’olor
del pa cuit de forma ben artesanal i pastat a casa.
La pèrdua del mon rural
és una de les grans característiques del mon modern, com especificava Eric Hobsbawm
a la seva història del segle XX. La pèrdua té sempre un cert component
mitificador i genera en els més joves, si tenen inquietuds i ganes de saber, el
desig de recuperar allò que no van arribar a conèixer a fons.
Trinta
lumes evoca d’altres acostaments a la realitat d’aquest
mon que canvia i es transforma, molt de pressa. En concret, potser perquè la
seva autora és també una dona, he recordat El
cielo gira (2005) de Mercedes Álvarez, documental situat a la província de
Sòria. Tot i que aquí potser no es pot dir que estem ben bé davant d’un
documental, hi ha un cert fil narratiu, amb un desenllaç misteriós i
inquietant. Aquest fil narratiu és el que grinyola en algun moment i potser no
calia l’enigmàtica i simbòlica desaparició de la protagonista. La directora ha tret un gran partit als personatges que desfilen per la narració, actors ocasionals i en estat de gràcia, sobretot aquesta Alba adolescent i encuriosida o la nena més petita que clou la història amb una mena de crida metafòrica a la vida que continua, malgrat tot.
El conjunt resta amarat, com en el cas de El
cielo gira, d’una poesia que jo voldria creure, mirant de no caure en el
tòpic, que respon a una visió femenina de la realitat. Com sol passar amb aquest tipus de
pel·lícules, no és fàcil veure-les, es projecten durant poc temps, a sales alternatives,
en horaris puntuals. La difusió és complicada, tot i que Trinta lumes ha comptat amb bones crítiques i amb articles de referència
molt interessants. Com és lògic i
natural es parla en gallec tot i que ens hi han afegit subtítols que potser ni
calien, ja que les paraules son poques i els diàlegs, molt breus. El gran
protagonista, a més a més de la gent, és aquest paisatge tan adient per a l’evocació
d’esperits de tota mena, sota la neu i, sobretot, sota la pluja persistent que
el fa possible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada