31.3.19

LA DIFÍCIL JOVENTUT D'ASTRID LINDGREN, I AIXÒ QUE ERA SUECA


Els qui segueixin, més o menys, aquest blog, potser ja s'han adonat de què en diferents ocasions he escrit sobre Astrid Lindgren. La darrera va ser amb motiu de la mort de la dobladora al castellà de l'emblemàtica Pippi, l'actriu i locutora Maria Dolors Gispert. 

Tenia moltes ganes de veure la pel·lícula biogràfica que ens narra la seva joventut, el títol original de la qual és Unga Astrid, una cosa així com ara La jove Astrid. La dèria de canviar els títols ha reconvertit el tema en Conociendo a Astrid i amb això ja van un munt de pel·lícules amb aquest conociendo a qui sigui, que sembla que deu funcionar, no ho sé.

La pel·lícula, de forma senzilla i sense exageracions ens situa en la joventut de l'escriptora, en el context de la Suècia dels anys vint, que encara no era tan moderna com ho va ser després i on les convencions socials i la religió tenien un gran pes i tan sols cal pensar en Bergman. Un pes, és clar, que comparat amb allò que passava als països catòlics pot semblar benigne i suportable.

L'ambientació és excel·lent, així com les interpretacions, amb aquesta jove protagonista en estat de gràcia, Alba August, filla de Bille August, director de cinema, i de Pernilla August, actriu i directora. Això de què tot un senyor força maduret,  carregat de fills, sedueixi la seva secretària adolescent sembla molt lleig, malgrat que ella n'estigués enamorada. Però, vaja, hi han hagut molts casos i més que n'hi hauran. Els homes importants estan a l'aparador i durant l'adolescència ets molt badoca i et poden enredar amb facilitat. 

El pare de la criatura, al capdavall rebutjat per la noia quan aquesta comença a madurar, encara es va casar un parell de vegades més i va continuar portant criatures al mon, per cert.


Hi ha moments inoblidables en aquesta narració, tan ben feta, que mostren, sense necessitat de fer proclames, el tarannà d'aquesta Astrid joveneta. Com quan, tipa d'esperar ballador, (les dames de la meva edat saben de què parlo i de com en resultava, d'humiliant, allò de seure a la cadira mentre esperaves que algú et fes cas), es posa a ballar amb una altra noia i després, tota sola, d'una forma esbojarrada i espontània, que repetirà pocs anys després, quan el desengany s'hagi evidenciat de forma irreversible.


Les carabasses que acaba donant al seu seductor fan que t'agafin ganes d'aplaudir. Ja era hora, vaja, fins i tot la seva mare ho veia, que allò era una trampa rebutjable, malgrat tot el que patia a causa de la situació i les suposades bones intencions del culpable. Els pares evolucionen, al llarg de la història. Una de les escenes finals, quan entren a l'església amb el nét a coll, sense prejudicis, resulta més emotiva que la salvació d'ET. 

Astrid es casaria amb Lindgren, i per això la coneixem amb aquest cognom. Era un home gairebé tan ben plantat com el xicot de la pel·lícula. Van tenir una filla i van viure plegats i feliços fins a la mort, relativament prematura, d'ell. El fill recuperat va adoptar el nom del marit de la mare i va ser un prestigiós enginyer.


La filla, escriptora i  traductora molt reconeguda, va tenir una malaltia greu, de petita, i sembla que en aquell context va néixer Pippi Calcesllargues, un personatge de ficció molt més important que no pas el record grotesc que en podem tenir. Comprovar els pocs personatges  femenins allunyats de tòpics que podem trobar a la literatura infantil i juvenil, fins i tot en l'actual, fa esgarrifar. I quan es fa literatura infantil militant (feminista o com sigui), el llenguatge acostuma a ser tan explícit i pamfletari que sol caure en l'adoctrinament que defuig. Pippi és, en certa manera, una anarquista infantil alliberada i epicúrea, posats a penjar etiquetes.

De forma inexplicable, van poder veure aquella sèrie per la televisió de fa anys, no sense que els experts i expertes del camp de la pedagogia i la moralina, com sol passar, no ens avisessin aleshores dels molts perills que comportava. Una nena independent, amb diners, que s'ha d'espavilar sola... Hi ha molta Astrid en el rerefons del personatge, però no vull fer psicologia barata. L'escriptora va escriure moltes més coses, en català es van fer traduccions interessants, no sé si encara es poden trobar. Malgrat tot, la Pippi va ser el seu personatge estrella.


Lindgren va estar proposada pel Nobel però uns quants senyors de l'Acadèmia sueca fan fer tot el possible per a no concedir-li. Dona, autora de llibres infantils, amb un personatge tan alternatiu com la Calcesllargues, ep, siguem seriosos. Amb la Selma Lagerloff ja n'hi havia ben bé prou i allò del viatge a través de Suècia tenia un valor educatiu  més evident. 

La directora de la pel·lícula és també una dona, Pernille Fischer Christensen. Cada dia hi ha més dones dirigint i aquests dies, en els quals hem perdut Angès Varda, una de les pioneres de la professió, cal remarcar aquest fet, evident per altra banda. Podria caure en el tòpic i dir que es nota que la pel·lícula l'ha dirigit una dona, i és que avui ja tenim fins i tot senyors que dirigeixen amb tanta sensibilitat com les dames. El repartiment està tot molt bé, malauradament podem veure poc cinema suec, en l'actualitat. I, en general, podem veure poc cinema de tot arreu més enllà dels grans títols promocionats, pel que fa a les sales convencionals, és clar. 

Unga Astrid, defujo això de la coneixença, és una pel·lícula profundament feminista sense necessitat de fer discursos, seriosa i que va molt més enllà de la trista història sueca d'una mare soltera que supera els seus problemes, la primera mare soltera que hi va haver, segons he llegit, al seu poble. Té l'habilitat de no caure en el biòpic avorrit i excessivament llarg, tria una franja de la vida de l'escriptora i després ens explica, una mica tan sols, el que va passar després. Qui vulgui més detalls té la xarxa i biografies diverses, malgrat que no crec que estiguin traduïdes al castellà ni al català. 


Avui, ara i aquí, de moment, es pot ser mare soltera sense que passi res, més enllà de la necessitat d'ajuda econòmica que puguis tenir. Lindgren, després de recuperar-lo, encara va haver de deixar el nen amb els seus pares durant un temps, per tal de guanyar-se la vida, fins que no es va casar. L'èxit literari li arribaria més endavant, de forma una mica atzarosa però persistent i definitiu. Els infants li escrivien cartes, li enviaven dibuixos i Pippi, avui, és encara una nena singular, lletja i malgirbada, que incomoda als adults, si entren a fons en les seves aventures. No crec que aquí, ni tan sols en el present, un personatge semblant fos acollit pels editors convencionals, nostrats i amb ganes de vendre. Però, com que va venir de Suècia...

3 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

Encara no he entes a hores d'ara com varem poder veure la Pippi per la tele espanyola. Ara, no l'emetria cap cadena.

Júlia ha dit...

La tele d'abans tenia coses molt ràncies però coses molt interessants, que avui semblen impensables, Francesc. Es feia un teatre molt bo, amb títols importants i trencadors, ja en el post-franquisme. Fins i tot allò de la 'Bruja avería' era força innovador i 'diferent'.

Unknown ha dit...

Hola Júlia... soc en salvans (Josep).

Què tal?... jo m'he fet comunista; i aprofitaré que em tornen a deixar votar (estic incapacitat per un jutjat, doncs soc insolvent) i per fer efectiu allò de La Trinca del "la busco i... Valguem Déu! No me la trobo (la papereta)" que faré efectiu un meu vot roig (el meu avi em matarà quan -si mai hi arribo- vagi al Cel) però no som tant radicals com el Loquillo (y los Trogloditas) que va dir una vegada, per La Vanguardia, que no era possible que el veiessin "votando al PP", ell que la seva família "estuvo con Durruti".

D'això que dius de "conociendo a..." (que sòna més aviat a una mena de "tomb per la vida" (de'n Puyal) sí que té el seu Knack (ganxo).

De fet, penso que -i tots hem sigut joves; i per tant si tots sí, molts d'altres a més sabem de l'Estéessor (estic llegint a Luís Soravilla "la Conjura de Perregaux" pàg 293) l'estressor de la vida juvenil i no tant jove; que després, alguns ho sabeu, després vénen els fills que ens fa debades posar-noa a la boca noms (i cognoms) que fan que realment a voltes n'admirem, parlo per mi, més el pentinat que el color dels cabells, per dir-ho així; i ens ha sembli que sabent més de (per exemple un grup de rock -que abans es portava molt-) entendrem millor les cançons (i els sentiments que ens han despertat aquells ritmes infernals) si sabem més de la seva vida privada.

No és per ara aprofitar cap mena d'avinentesa lírica, però recordo... o millor dit: NO recordo haver sentit mai més res del Melendi (el de "Voy/ Caminando por la vida/ sin pausa pero sin prisa(...) canto rumbas de colores/ siempre y cuando/ tu no llores")... doncs que no en sé res des de que va tornar un avió amb destinació a Miami perquè ell i els seus amics anaven torrats a dalt de l'aparell; i no perquè es maregessin, sinó perquè feien aldarull doncs que va haver de tornar l'avió.

D'això dels suecs... jo recomano, en català: "Abans que t'adormis" de Linn Ullman... ara que hi penso, amb aquest cognom deu ésser jueva! jajajaj jo que em dic Josep