17.7.20

GRINYOLS, MISTERIS, FUGIDES I ACUDITS NOUCENTISTES



Avui he escoltat això de l'adéu de la Terribas i les seves al·lusions subliminals als grinyols dels engranatges. Suposo que els iniciats saben de què va, la resta, la gent normaleta, podem fer, a tot estirar, moltes cabòries i especulacions i és possible que, a poc a poc, tinguem accés, gràcies a la xarxa, als secrets sobre els motius i les causes.

Em semblava veure la nova versió d'una pel·lícula antiga, i és que m'ha vingut al cap la llarga època d'Antoni Bassas al programa, que també es va acabar per discrepàncies amb la direcció i, suposo, grinyols diversos mal païts. Després, de forma breu, van passar d'altres periodistes, amb poca grapa i bones intencions, però la  cosa no es va tornar a consolidar del tot fins a l'etapa Terribas. 

Molta gent va protestar, d'allò de la marxa del senyor Bassas, que fins i tot va acabar per fer les Amèriques durant una temporada. En aquest i en d'altres casos, sobretot des que es pot protestar via telemàtica, m'he queixat del final sobtat de programes, de canvis d'horaris i d'arbitrarietats que no he pogut esbrinar a fons, i crec que les queixes se les passen pel folre, en general, quan tot està dat i beneït.

Potser algun dia un periodista jubilat i coratjós escriurà un llibre sobre Catalunya Ràdio i TV3 serios, documentat i desacomplexat, és clar que per això ha de tenir llibertat d'acció i un coixí salarial que no pugui trontollar si és massa sincer. 

Això, és clar, no passa tan sols aquí, a Catalunya, al primer canal hem vist canvis semblants i encara més absurds, però com que poso més aviat ràdios i teles catalanes, per això limito el tema. Insisteixo en això perquè sovint em trobo amb què qualsevol crítica o referència al context català s'aprofita per llençar llenya al foc, per part de sectors subliminalment anticatalans, que també n'hi ha. I així em comencen a parlar de sous i excessos, com si aquí fóssim l'esca del pecat, que tampoc és això.

En tot cas m'adono de què aquests alts i baixos arriben, és la vida, suposo que els periodistes ja saben que els pot passar i que el mal rotllo poques vegades se'ns explica a fons. No crec que la baixada en la qualitat de TV3, que em sembla evident, sigui, tan sol, per manca de diners. Amb pocs diners i amb imaginació es poden fer coses modestes i molt ben fetes. 

En tot cas, ve l'agost i molts programes desapareixen o s'abalteixen, encara que el mon s'enfonsi i que no es pugui anar més enllà de la caseta de la platja, i encara. La senyora Heredia ja s'ha acomiadat avui. L'ensopiment dels mitjans a l'estiu és escandalós, i això, fins i tot, ja passava quan jo era petita, recordo que s'aturaven, fins i tot, les novel·les del Sautier Casaseca.

O sigui, confinats, avorrits i poc informats. Per cert, estic tipa de veure les mateixes imatges en les quals es comprova com fiquen un bastonet de cotó al nas d'algú per fer-li la prova. Les ràdios tenen, a més a més, crec jo, un excés de gracieta simpàtica i de poca volada, fa uns dies escoltava uns joves explicar acudits del temps del meu iaio, d'aquells que es recollien als llibrets de l'Editorial Millà i es repetien als focs de camp. La cosa està molt malament, vaja.

8 comentaris:

Tot Barcelona ha dit...

Digo yo, por decir, claro, porque no tengo idea sino simples intuiciones, y estas son siempre especulativas y sin fondo...y digo yo...La Sra Terribas es una persona inteligente, de reflejos rápidos y acostumbrada al mando con poder en plaza. Mientras ha durado la fuerza neo-convergente (Mas, Puigdemont, Torra), la sra terribas ha estado al timón de lo que le ofreció el primero que he citado, con un sueldo verdaderamente prolijo, digno de un político de altas prestaciones y nada común a un periodista. Y sigo diciendo, al día siguiente de que pongan en libertad al Sr Junqueras (enemigo declarado de Puigdemont, por consiguiente de Mas y de Torra), esta señora sale con unas declaraciones muy curiosas :"Los engranajes de una máquina como esta no pueden permitirse ningún error. Y ahora rechinan" (sic).
¿Después de cuánto tiempo rechinan? habría que preguntarle; lleva siete años en el cargo. ¿Desde que va haber elecciones, quizás? e intuye que Junqueras saldrá por mayoría y ella se quedará sin cargo, ¿tal vez?, y ahora se permite el lujo de marchar , hacer declaraciones en contra de la linea editorial de la radio, y quedar libre de todo compromiso.
Ya digo que lo mío son especulaciones, pero que a mi edad, ¡leches¡, que decía Blas de Otero.

Gracies i salut

Júlia ha dit...

Miquel, evidentment, son especulacions.

En el mon dels mitjans de comunicació sempre hi ha hagut casos d'aquest tipus, entre periodistes de renom i les direccions dels mitjans en les quals, evidentment, també hi té un pes la política. Bassas va estar el doble de temps al programa que Terribas i hi va haver moltes protestes quan va marxar, per un motiu semblant. També a la primera cadena han passat coses així lligades a canvis diversos, polítics i personals.

Ara bé, el que m'empipa son aquestes retòriques sobre problemes no especificats, parlant 'en clave', o ho expliques o no diguis res i te'n vas, si no estàs d'acord i creus que no pots explicar a fons el tema. El senyor Junqueras i la resta, per cert, no estan en llibertat, ni de bon tros, una gran vergonya per a tots nosaltres, aquest càstig passat de rosca, i, pel que fa als sous en els mitjans, n'hi ha de força més alts i sucosos, els professionals de prestigi s'ho fan pagar i no son germanetes de la Caritat, precisament.

Tot Barcelona ha dit...

El senyor Junqueras i la resta, per cert, no estan en llibertat", cert, molt cert, però és indubtable que té ara més marge de maniobra que fa uns dies, i que sap, com tots sabem, que quan hagin eleccions s'emportarà el gat a l'aigua.
Jo parlo de la Sra Terribas, i de les seves paraules. Parlo de la seva línia editorial, i com en 24 hores fa unes declaracions acusant (això si que no són especulacions) que "grinyola la maquinària). Ella cobrava perquè no ho fes, a això em refereixo..
Crec que es prepara el terreny per a quan entre el Sr Junqueras al poder, amb això especulo. A l'igual, com sempre, estic equivocat.
salut

Júlia ha dit...

Em sembla que encara ha de ploure molt per tal que Junqueras tingui 'poder efectiu', però vaja, no vull especular jo també. I el tema de les eleccions, ja es veurà, encara falta temps i les coses canvien molt de pressa.

I, per cert, si era una protegida de Mas, no ho sé, però les entrevistes més crítiques i punyents a Mas els hi va fer ella, una vegada fins i tot em va incomodar, ja que era una mica agressiva i tot. No és un tipus de periodista amb qui connecti però no es pot dir que el seu programa no fos plural, al menys, aquesta era la meva percepció. I una cosa son els treballadors d'una emissora, encara que tinguin un càrrec rellevant i ben pagat, i, l'altra, els qui remenen les virolles i que, tot sovint, no coneixem gaire. Pel que fa als 'grinyols' ja ho anirem sabent i potser tindrem sorpreses.

Júlia ha dit...

Podria fer una llarga llista de periodistes mediàtics, catalans i castellans, que després d'un temps, més o menys llarg, han partit peres amb l'empresa, a causa de canvis en la direcció, d'orientació, fins i tot problemes de sou, que també. Res de nou, vaja. No passa tan sols en els mitjans de comunicació però en d'altres empreses no son gent tan coneguda.

Júlia ha dit...

I, per cert, jo també m'hauria estimat més que Terribas parles amb més claredat i menys 'en clau', ja ho he dit abans, però m'imagino que tampoc no et pots tancar totes les portes.

Júlia ha dit...

Em temo, però, que cadascú veiem les coses a la nostra manera, hi ha qui pensa -i ha escrit- que era molt amable amb Mas, en comparació amb com tractava Montilla, per exemple. Todo es según el color...

nou Can Josep... ha tornat! ha dit...

Doncs jo ¿eh? no sabia que en Jorqueres guanyaria les eleccions. Fins i tot comptava que amb aquest seguit de conferències (a 25€! que està fent per Catalunya... i com que es veu que té molts calés es retiraria de la política i tal) De fet en Jordi Sánchez va dir que alguns diputats (al Parlament de Catalunya) de ERC havien votat contra la retirada de era escoles concertades que "no respectaven la lei de paritat" (per dir--ho així) o sigui que tranquilos catalanes (lo de catalanista i d'esquerres era literatura... per altra part com el mateix Marxisme)

Però em sembla que el problema és de fons... maregassa forta... amb tot lo que ens encolomen que aprenen de mitjans internacionals, ara que hi ha internet ja no és allò de vendre bicicletes de dues rodes (deia jo al meu blog) i no tricicles "perquè aixói tots aprenem a anar-hi (en bicicleta) i fem Treball social... sinó que es tractaria de que falta una mica més de ganxo per a posar les "cadenes" de moda, i que: Pese a todo les escoltem i que "fem país" au! encara que com aha dit la mateixa Terribas al seu comiat "sigui irreal" (La ràdio pública)