Fa pocs dies van tornar a passar, per betevé, El fugitivo de Amberes, Toni Vall en va fer una breu i entusiasta presentació. Havia vist la pel·lícula fa temps, també per la televisió, en una còpia força deficient. Aquestes coses, gràcies a la tecnologia, han millorat molt. Més enllà del tema cinematogràfic les pel·lícules d'aquella època, amb Barcelona com a escenari, tot i que aquí fins i tot hi surt París, tenen, per a mi, un valor sentimental afegit. Aquesta és de 1954, m'agrada retrobar llocs que vaig veure i no puc recordar, indrets pels quals vaig passar en algun moment, de petita, amb els meus pares.
El director va ser Miquel Iglesias, un home admirable, que va fer de tot i molt, en el mon del cinema, va viure noranta-sis anys, el seu fons, classificat per ell mateix, es troba a la Filmoteca. Una trajectòria tan llarga dedicada al cinema, en aquest país i considerant les circumstàncies diverses i les possibilitats, resulta admirable. De forma inevitable hi trobem, en la seva vida professional, coses millors i pitjors, adaptacions al moment i a les possibilitats. Toni Vall va reivindicar a fons la pel·lícula la qual, en general, de forma injusta, es considera menys interessant que d'altres del mateix director i del mateix gènere, cinema negre rodat a Barcelona, com ara El Cerco.
Com Vall va comentar, en ser preguntat sobre la censura, sobta comprovar com es tolera, aquí, la modèstia policial, una de les noies protagonistes pregunta al policia jove si no hi ha més personal i ell li diu que hi ha un altre polícia però que està de vacances. També és prou agosarat el ball flamenc de l'altre noia, Amelia de Castro de qui, per cert, he trobat poca informació. A Apartado de Correos 1001, quatre anys anterior, l'epíleg inclou, com en d'altres pel·lícules de l'època, un discurs abrandat sobre el sacrifici i el valor de la polícia hispànica.
A la pel·lícula hi trobem actors 'internacionals', com Howard Vernon, un bon actor una mica encarcarat que va viure força anys i va fer de tot, com ara cinema de terror amb Jesús Franco. Vernon era hieràtic, amb un rostre inquietant, i per això ens resulta poc creïble la passió sobtada per la dona fatal i flamenca, però fins i tot els lladres sense escrúpols son humans. Hi surt la bonica i elegant Anouk Ferjak, qui no va tenir les oportunitats que mereixia i que crec que encara es viva. La perla de la corona és poder veure Joan Capri, molt jovenet, fent d'una mena de mariner pinxo de poca volada. També hi trobem, en un paper de dolentot, que no va ser l'únic, a Emili Fàbregas que seria el nostre avi universal amb allò del senyor Dalmau de la Campanya Benèfica.
Pel que fa als escenaris, reals, la gran majoria, podem veure el Tibidabo, encara sense el Sagrat Cor de la Basílica, amb el seu avió i la seva talaia, el port, llocs de vida equívoca, al Raval i el Paral·lel, és clar, en els quals s'hi ajunta gent de mal viure però d'aparença gens atrotinada. Espais entranyables, com el cinema Kursaal, on crec que vaig veure, d'estrena, i de forma extraordinària en aquells anys, La Cenicienta. Als cines d'estrena la gent humil hi anava molt poc, va ser cosa del meu avi qui, a més, era coix a causa de la polio i va agafar un taxi. Als cinemes de categoria hi havia un senyor uniformat, un porter, d'aquests que de vegades encara hi ha als hotels, que et venien a obrir la porta del taxi i tot.
I, una mica de passada, també es pot veure el cinema Hora, de molt mala anomenada en aquella època, a prop d'on sembla que troben el cadàver corresponent. El guió, per l'època, no està malament, era del mateix Iglesias i de Joan Bosch, en tot cas potser podien haver-s'hi lluït una mica més. Les escenes amoroses i de seducció son castes i tot just insinuades, com calia, fins i tot alguna fa sospitar que per allà hi ha prostitució encoberta i tot. La persecució a dins de les atraccions Apolo està molt ben aconseguida i una mena de gir circular al final també el trobo ben aconseguit.
M'hauria agradat pujar a aquelles vagonetes de l'Apolo però no hi vam anar mai, no sé si per no gastar o perquè tenien fama de què hi anaven les parelles agosarades a fer màns i mànigues, qui sap. Tinc una gran admiració per la gent que feia cinema en aquells anys i per totes aquelles històries del cinema negre barceloní tinc una mena de devoció molt poc crítica. Son cinema i molt més que cinema, ens passegen per una Barcelona molt mitificada avui, en tants aspectes. Quan era petita no m'agradaven, m'estimava més veure paisatges bonics i amors a l'americana, en colors, sobretot, noies ben vestides i xicots ben plantats tot i que de d'admetre que José Marco, que crec que era català i que no va fer coses gaire rellevants, estava prou bé, sobretot amb aquelles inevitables i elegants gavardines que tant podien lluir els dolents com els bons, per cert. És una sort que betevé continuï amb aquest magnífic espai dedicat al cinema rodat a Barcelona.
12 comentaris:
D'una d'aquests pel·lícules, en vaig veure en rodatge a Caldes de Montbui, l'actor protagonista era Conrado San Martín,m fins i tot hi vaig sortir d'extra, representa que era una masia a les afores i la mainada jugávem al davant a pilota; el que no sé si vàrem sortir a la pel·lícula.
Devia ser l'Apartado de Correos 1001, hi ha unes escenes en una mena de masia, si la tornes a veure t'hi pots fixar, potser surts per allà. No sé si està per la xarxa. El Conrado San Martín era 'el noi policia', guapíssim fins als noranta anys, per cert.
https://www.youtube.com/watch?v=4qWNmrPQ0KI
Aquí la pots veure però no passis ràpid el principi perquè de vegades salta a una altra peli.
Ara m'ho miro. Representaba que la Masia era un hotel, pensa que varen arreglar tota la façana i la varen enblanquinar.
No estic segur que sigui aquesta, es de 1950, vol dir que la devien rodar al 1949 i jo tenia només 4 anyets.
En algun bloc meu ho havia explicat, però no ho sé trobar, potser no era Conrado San Martin, pero diria que si, Ella era rossa. Ja miraré de trobar-ho.
Ja ho he trobat, es un fragment de Fins que cal dir-se adéu, pero traslladat a Blanes en comptes de Caldes de Montbui. Una llicència - vaja -
"Després, va venir el rodatge d'una pel·lícula, no me'n recordo quina era, però sé que nosaltres tafanejàvem cada dia, i trèiem el nas per sortir-hi, encara que fos uns segons.
Era de lladres i policies, i hi sortia un actor que és deia Conrado Sanmartin, que en aquella època, era molt popular.
Hi tiraven trets i tot, i la noia protagonista era estrangera. A dalt al castell, on rodaren algunes de les escenes, estava ple de xafarders com nosaltres, admirats davant dels focus, les càmeres i tot el que comportava el rodatge, però no vàrem aconseguir sortir ni en una sola imatge.
No havíem vist mai el rodatge d'una pel·lícula, però tu vas dir que no volies ser artista de cinema, que devia ser molt pesat repetir les escenes una munió de vegades, fins que al Director li semblava que ja estava bé.
I se'n van anar els del cine i es van acabar les vacances.
Potser no era aquesta, no recordes l'any?
Aquesta que t'he penjat va tenir molt d'èxit, el San Martin tot just començava. Però en aquesta la noia no era estrangera, era la Elena Espejo que crec que encara es viva.
Si saps més o menys l'any, investigo
1952/1953. No estic segur.
Quina alegria que una televisió pública difongui aquestes joies del nostre patrimoni fílmic. D'altra banda, és molt interessant tot el context històric que ressenyes.
Una abraçada.
No sé quina podia ser, Francesc, ja hi pensaré.
Betevé fa molt bon cinema i sense anuncis, de vegades repeteix una mica, moltes d'aquestes pelis van estar gairebé perdudes durant anys.
Publica un comentari a l'entrada