Fa uns dies vaig coincidir amb el Ferran Baile de la Bibliomusicineteca al restaurant L'Oliveta i em va explicar que l'actriu Teresa Cunillé faria cent anys. M'agrada parlar amb el Ferran perquè va treballar al cinema i al teatre amb molta gent del passat, ha escrit molts comentaris i crítiques sobre teatre, i és un pou de ciència pel que fa al cinema, directors i actors de casa nostra, molts dels quals son avui molt menys recordats del que caldria.
Teresa Cunillé pot estar força satisfeta, existeix un premi de teatre que porta el seu nom i per la xarxa es poden trobar referències sobre ella relativament recents. El seu centenari no passarà desapercebut, de moment l'endemà de la conversa amb el Ferran em vaig ensopegar a Vilaweb amb una entrevista amb Cunillé, molt interessant, que ens mostra una persona optimista i amb una vida feliç i activa.
https://www.vilaweb.cat/noticies/teresa-cunille-em-fa-molta-illusio-fer-cent-anys-pero-tambe-mespanta-no-voldria-pas-marxar/Teresa Cunillé va neixer a Sabadell l'octubre de 1924. Va treballar en el teatre d'aficionats i ben aviat en el professional, en més de cent obres de teatre. Ha rebut diferents premis al llarg de la seva vida professional. Ha estat de les actrius que més obres ha estrenat a l'emblemàtic Romea. Els seus pares, teixidors, eren uns grans amants del teatre i la sarsuela. El seu pare havia estat tenor professional però ho va haver de deixar per motius de salut. Va impulsar, però, diferents companyies de teatre i sarsuela amateurs.
Teresa Cunillé va actuar ben aviat en sarsueles i més endavant en teatre català i també va haver d'ajudar als telers familiars. De molt joveneta ja va començar a festejar amb el seu amor de tota la vida, l'actor Domenec Vilarrasa i van estudiar plegats a l'Institut del Teatre. També va fer classes de dansa amb el gran Joan Magrinyà al conservatori del Liceu.
Quan la parella ja tenia una filla van ser contractats per la Companyia Titular Catalana del Teatre Romea, on van treballar fins l'any 1957. El Romea va fer un gran intent de recuperació del teatre català. Cunillé va fer sovint de parella de Joan Capri. Més endavant formaria companyia pròpia, sota la direcció del seu marit. Durant la dècada dels cinquanta del segle passat van tenir un gran èxit les obres d'autors com Cecília A. Mantua, una de les més populars va ser 'La Pepa Maca'. Aquestes obres s'emetien sovint per la ràdio. Les obres de Josep Maria de Sagarra també tenien un gran èxit de públic.
El 1972 va ser la primera actriu de la Companyia de Teatre Nacional a Barcelona, una iniciativa de Ricard Salvat, amb obres com la Galatea de Sagarra. En els vuitanta va participar en molts projectes teatrals diversos. El 1991 la ciutat de Sabadell li va retre un homenatge, es va programar l'Hort dels Cirerers, protagonizada per Teresa Cunillé i Domenec Vilarrasa, i al vestíbul del teatre es va muntar una exposició sobre la seva trajectòria artística. També se li va lliurar la Medalla al Merit Artístic de la ciutat. El 1996 va rebre la Creu de Sant Jordi, de la Generalitat de Catalunya. Va continuar alternant teatre clàssic català i obres contemporànies.
Va treballar a la televisió, el cinema i el doblatge. A prop dels vuitanta anys va muntar l'espectacle 'Dones com jo', amb dramatúrgia pròpia, on recollia els principals monòlegs de les heroïnes sagarrianes, sota la direccio de Francesc Nel·lo. Es va estrenar al Teatre Lliure i va fer una exitosa gira per Catalunya. Es va retirar el 2007 amb l'obra de Rusiñol 'El jardí abandonat', també amb direcció de Nel·lo, al Teatre Brossa.
L'any 2018 es va crear el Premi Teresa Cunillé, bianual, que dona suport a la recerca sobre la història del teatre català.
Els meus primers records de Cunillé estan lligats a la ràdio i a les obres de ràdio- teatre en català. S'emetien per ràdio Barcelona, els dimecres, patrocinades per 'Mobles La Fàbrica'. En els darrers anys la recordo intervenint en algunes sèries de TV3. Per la xarxa es pot trobar molta informació sobre la seva vida i trajectòria professional. En aquesta entrada n'he fet un breu resum. La Història del Teatre Català no és, avui, tan coneguda com caldria, crec que el Romea, tot i que és un teatre viu, hauria de reivindicar-se més com a seu emblemàtica del teatre català. Durant un temps, abans de la construcció del Teatre Nacional, va ser-ne la seu, per exemple, i s'han oblidat iniciatives com ara els Cicles Cavall Fort.
A través de la història d'actrius com Cunillé ens ensopeguem amb un munt de noms d'actors, actrius, directors i tot tipus de professionals relacionats amb el teatre català. Malauradament avui, per exemple, s'inventen anècdotes elevades a la categoria de mites absurds, com ara el breu pas de la Xirgu pel Romea, amb la existència d'un fantasma ximplet. Malauradament el teatre, en català però també en castellà, és avui un gran absent de les televisions i les ràdios. En una època en la qual no tots podiem anar a les sales de teatre sovint la ràdio i la televisió ens fan facilitar el coneixement de moltes obres, el mateix que el teatre d'aficionats, sovint molt bo, que proliferava a tot tipus de centres socials, parròquies i la resta. Avui es fa també molt de teatre, no diré que no, però penso que s'ha esberlat força la tradició i sembla que l'important son la novetat, el trencament, les noves lectures, no sempre reeixides, dels clàssics.
Feliços cent anys per a Teresa Cunillé!
2 comentaris:
És el que se'n podria dir una vida plena, la de Teresa Cunillé. Felicitats pels seus cent anys.
Salut.
Doncs sí, se la veu una persona feliç, va treballar del que li agradava i va tenir una bona parella i família, contra el pas del temps però no s'hi pot fer res. Una sabadellenca, per cert, ep.
Publica un comentari a l'entrada