5.9.26

LA PAU DIFÍCIL

 

Hi ha una mena de modes, entre geogràfiques i ideològiques, que propicien que el jovent de l'època tingui tirada a visitar o passar temporades en determinats indrets, sovint idealitzats. Avui m'imagino que no deu ser fàcil ser israelita i, de forma subtil, sembla que sura un ancestral antisemitisme, poc meditat i visceral.

Quan jo estudiava, en una ocasió, ens va fer una xerrada Anna Balletbó, traspassada l'any passat, famosa en part per haver pogut tocar el dos quan allò del 23f, gràcies a la seva situació d'embarassada. La xerrada era per explicar la seva experiència personal en un kibutz. L'antisemitisme semblava pertànyer a un horrible passat remot, fins i tots els capellans moderns insistien en l'absurd de la suposada maledicció patida pels jueus perseguits i, en tot cas, el cinema i la literatura han aprofundit, des de molts punts de vista, en el tema. Avui sento afirmar, sense matisos, que els jueus fan el mateix que els havien fet a ells, cosa que precisa explicacions acurades i objectives.

Havia llegit, fa temps, uns quants llibres d'Amos Oz (1939-2918). escriptor, periodista. pacifista i professor universitari israelià. Ha estat una de les veus més lúcides pel que fa al tema, un brillant ideòleg, un intel·lectual de veritat. Va ser un ferm defensor dels Acords d'Oslo de 1993 a favor de l'establiment de relacions pacífiques entre jueus i palestins i d'establir un diàleg amb l'Organització per a l'Alliberament de Palestina. 

He llegit aquests dies un volum relativament breu d'Oz, un crònica realista i inquietant de la vida en els kibutz. En ell explora la relació entre homes i dones, pares i fills, amics i enemics, Al llarg de vuit relats situats en un kibutz imaginari trobem uns tendres retrats humans, gent amb els seus somnis i els seus problemes, de vegades angoixants. La llibertat individual sura com un miratge inabastable i els personatges entren i surten d'uns relats amb finals oberts, plens d'humanitat.

El tema d'Israel va començar malament i, malgrat escorços notables, sovint ha empitjorat, amb l'ajuda de governs com l'actual. Malauradament tot plegat propicia racismes diversos ressuscitats.

https://es.wikipedia.org/wiki/Amos_Oz