A la darrera tertúlia del grup Tot Història vam comentar el llibre Consideracions sobre la Revolución Francesa, de Madame de Staël (Arpa editories, 2017). En aquestes tertúlies és tan o més important que el llibre llegit el recull d'opinions dels participants, ja fa gairebé deu anys que compartim debat i puc dir que he après molt més, entre lectures i debats, que no pas si hagués fet una carrera o un màster a la Universitat.
Malgrat que Madame de Staël i el
temps en el qual va viure semblin temes molt coneguts, hi ha aspectes que han
quedat embolcallats en la mitologia i fins i tot en les dèries a l’entorn de la
història, a les quals els esdeveniments i els trasbalsos posteriors han donat
una altra dimensió.
Filla de Jacques Necker, financer i ministre de Lluís XVI,
la seva vida va ser poc convencional en tots els aspectes, fins i tot tenint en
compte la seva situació privilegiada. Va ser una dona que va trencar motlles,
en aquell món on la societat era absolutament patriarcal. Va escriure
novel·les, que en aquella època van tenir èxit i rellevància, Delphine i Corinne ou l’Italie, assaigs
i textos, com aquest de les Consideracions, que es mouen entre la memòria personal i la reflexió
política sobre coses que havia viscut en directe, la Revolució i l’Imperi
napoleònic. Va viatjar força i va meditar sobre tot allò que incidia en els
canvis socials i polítics de l’època.
En l’actualitat, i des de la
mirada del lector del present, el més transcendent del gruix de la seva
obra escrita és el que es recull en aquestes Consideraciones sobre la Revolución Francesa, que es van publicar
de forma pòstuma. Una part de la totalitat del llibre no va poder ser
revisada a fons per l’autora. Les reflexions de Staël abasten des dels darrers
anys del regnat de Lluis XVI fins a la restauració borbònica. Un dels valors
fonamentals del llibre és que ens trobem amb un testimoni de primera mà,
implicat en aquells fets, que els va patir i sobre els quals va tenir temps de
meditar a fons, malgrat la seva mort, relativament prematura.
Madame de Staël, malgrat la seva
intel·ligència i els seus profunds coneixements d’història i filosofia, no pot
defugir les seves pròpies conviccions ni
el pes de la seva classe social. Tot i que es una hereva directa de la
Il·lustració, i la llibertat és un valor que posa per damunt de qualsevol altre. Les descripcions i valoracions que fa de gent de la seva època, que va poder
conèixer, mostren una extraordinària clarividència psicològica tot i que, de
forma inevitable, com ens passa a la gran majoria de gent, també tenia les
seves simpaties i antipaties més viscerals.
Progressista i moderada, intenta
ser objectiva amb tothom, no sempre se’n surt, però es de
valorar que, per exemple, malgrat l’odi evident que va congriar per Napoleó, no és rabegi contra aquest després de la seva derrota final. Cal remarcar
l’adoració, potser justificada, que sentia pel seu pare, un dels personatges
amb el qual no pot ser ni vol ser, de
forma comprensible, objectiva, i el record del qual és un dels motors de les
seves Consideracions.
Malgrat el seu afecte per Lluís
XVI i Maria Antonieta, monarques molt maltractats per la mitologia revolucionària
i que tot just avui semblen assolir un judici més equànime, retreu a la
monarquia els grans errors i crims històrics. Intenta també, tot i que no
sempre ho aconsegueix, ser justa amb els arribistes, com el mateix Napoleó o el
sinistre Robespierre.
El llibre compta amb una introducció extensa i
imprescindible de l’excel·lent escriptor i traductor, Xavier Roca-Ferrer, qui, a més a més,
arrodoneix amb un munt de notes a peu de pàgina el text original. Potser les
notes haurien estat més pràctiques al final del volum, ja que en ocasions
entorpeixen la lectura. Les puntualitzacions del traductor, en ocasions,
també son subjectives i no sempre hi
podem estar d’acord, tot i que resulta interessant que es mostri compromès amb
el tema i no defugi la possible polèmica. El llibre inclou al final una
imprescindible cronologia. Xavier Roca-Ferrer va publicar, fa un parell d'anys, una biografia del personatge.
Mostra la seva admiració
incondicional, que potser avui matisaríem, pel sistema polític anglès, les
seves opinions són apassionades i raonades al mateix temps. Va ser admirada,
temuda, odiada i admirada. En no poder criticar-la intel·lectualment alguns
autors s’han rabejat, com sol passar amb tantes dones brillants, i a vegades amb els homes, tot i que molt menys, en
la seva vida privada, poc convencional.
La política va ser la seva gran passió, més enllà dels amors transitoris i de la seva devoció pel
pare. Vol entendre el món en el qual viu i els personatges que el mouen. Les Consideraciones estan plenes de frases
contundents, magistrals, que fora de context es podrien aplicar al món actual
en molts aspectes. La llibertat és un valor fràgil, fins i tot en els llocs on,
més o menys, s’ha assolit, sempre està en perill i cal tenir-ne cura. Aquest és
un llibre de gruix, que s’ha de llegir a poc a poc i rellegir de tant en tant,
un llibre per tenir. Al capdavall, en
molts aspectes, som fills i filles de la Il·lustració, del Romanticisme, dels
valors revolucionaris primigenis, mai aconseguits del tot i Madame de Staël ens
resulta avui absolutament propera i moderna.
Hi ha moltes anècdotes i frases brillants de Staël, de nom de soltera Anne-Louise Germaine Necker. Algú li va preguntar en una ocasió -un home- per què les dones boniques tenien més èxit amb els senyors que no pas les intel·ligents i la nostra dama va respondre que hi ha pocs homes cecs però, en canvi, són molt nombrosos els estúpids. Expliquen que el turbant que lluïa al cap, gairebé sempre, i que podem veure en moltes imatges, volia simbolitzar que es presentava com una sultana del pensament. En lloc de preguntar als amics intel·lectuals coses frívoles els demanava l'edat, què havien escrit i si eren, per exemple, kantians o fichteans.
Es va escapar de la guillotina pels pèls, no va tenir tanta sort Olympia de Gouges, que va perdre el cap però va ser a temps de comentar que si les dones podien morir executades perquè no podien parlar en les tribunes públiques. Staël, en una altra ocasió, va recollir el tema, en un dels seus enfrontaments dialèctics amb Napoleó, contrari a què les dones es fiquessin en política. Germaine li va dir que si moltes dones havien mort a la guillotina era lògic que les supervivents es preguntessin per les raons. Madame de Staël dóna cent mil voltes a molts pensadors del seu temps i alguns d'ells fins i tot, ni que fos a desgrat, ho van haver de reconèixer.
2 comentaris:
No trobo mai el moment d'endisar-me una mica en aquesta interessant senyora de la que porto quasi tota la vida sentint-ne parlar i sempre molt bé. Cada dia sento el temps més efímeer i ja no faig amb facilitat aquell agradable pensament: ja la llegiré...Ara no sé mai què llegiré i celebro tot el que arreplego i aprofito.
T'he deixat un altra comentari en el post anterior que invita molt al debat.
Glòria, per la xarxa, per sort, avui es poden trobar molt bones informacions, no és el mateix però va bé, jo en sabia poca cosa fins ara.
Publica un comentari a l'entrada